Beleidskader:
Onderstaande investeringen maken deel uit van het programma Bereikbaarheid
Algemene informatie
Soort investeringen: Investeringen met een maatschappelijk nut. Een uitzondering hierop vormen parkeergarages en fietsenstallingen, deze hebben een economisch nut. De investeringen uit het Meerjareninvesteringspakket Groei in Balans worden toegelicht in de subparagraaf Investeringen Groei in Balans
Vervangingsinvesteringen | x €1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Bereikbaarheid | Geautoriseerd t/m 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Reguleren en exploiteren van parkeervoorzieningen | 1.069 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Vervangingsinvesteringen | 1.069 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
In 2023 doen we geen nieuwe vervangingsinvesteringen.
Uitbreidingsinvesteringen categorie A | x €1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projecten Categorie A | Geautoriseerd t/m 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Totalen per categorie | |||||
Projecten Fiets | 95.569 | 1.650 | 0 | 0 | 0 |
Projecten Openbaar vervoer | 61.484 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projecten Auto | 95.146 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projecten Mobiliteits- en verkeersmanagement | 2.216 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projecten Parkeren | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Project Verkeersveiligheid en wijken | 16.714 | 5.500 | 0 | 0 | 0 |
Wettelijke en reguliere taken | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal uitbreidingsinvesteringen Categorie A | 272.629 | 7.150 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Bij het Meerjaren Perspectief Ruimte 2022 (MPR 2022) heeft, als gevolg van de gemeenteraadsverkiezingen, alleen besluitvorming plaatsgevonden over onderwerpen die niet kunnen wachten tot het najaar. Daarnaast zijn er aanvullende investeringen in het financiële beeld van het MPB 2022 opgenomen, waarover een definitief besluit genomen wordt bij de integrale afweging bij de programmabegroting 2023. Het betreffen investeringen die een uitwerking zijn van reeds vastgesteld beleid en/of, reeds in voorbereiding zijn en/of zicht op dekking noodzakelijk was om verdere afspraken met andere partijen te maken. We vragen in deze begroting een krediet van 1,650 miljoen euro vrij voor aanvullende wenselijke investeringen voor regionale fietsroutes, de ontwerpfase van de Boorstraat en het stimuleren van alternatieve fietsroutes langs de binnenstad. Daarnaast programmeren we bijdragen voor de Bernsteinkade (0,1 miljoen euro) en de HUB-XL (2,8 miljoen euro). Voor de Bernsteinkade hoeven we geen krediet vrij te vragen omdat deze kosten niet als investering zijn aan te merken en onder het programma verantwoord worden. Voor de HUB XL vindt de kredietvrijgave op een later tijdstip plaats.
Het krediet dat voor de uitvoering van de Amsterdamsestraatweg gereserveerd is en nu nog opgenomen is als investering onder categorie B, vragen we vrij omdat de uitvoering van het project in 2023 start.
Uitbreidingsinvesteringen categorie B | x €1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projecten categorie B | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Integrale aanpak NRU | 184.901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeren visie Amsterdamsestraatweg | 5.500 | -5.500 | 0 | 0 | 0 |
Totaal uitbreidingsinvesteringen | 190.401 | -5.500 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Op het moment dat kredieten onder uitbreidingsinvesteringen categorie B zijn vrijgegeven verschuiven ze naar categorie A. Voor het uitvoeren visie Amsterdamsestraatweg wordt hierbij een krediet gevraagd voor 5,500 miljoen euro. Hiermee is het totale projectbudget van 5,500 miljoen euro geautoriseerd en in z’n geheel opgenomen bij uitbreidingsinvesteringen onder categorie A.