Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Meerjarige investeringen bereikbaarheid | 23.173 | 1.308 | 24.481 | -2.696 | 21.785 | -10.590 | 11.195 | -3.559 | 7.636 | 5.251 | 12.887 | -9.979 | 2.908 | |
Aard van de reserve | Bestemmingsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 31-12-2040 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De reserve Meerjarige investeringen Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit (reserve MIB) wordt ingezet voor de uitvoering van de meerjarige investeringsplannen uit het programma Bereikbaarheid en Luchtkwaliteit. De fasering van de begrote uitgaven van projecten in het MPB hoeven niet gelijk te lopen met de beschikbare budgetten in een bepaald jaar. De verschillen worden verrekend met de reserve. Door vertraging of versnelling van projecten gedurende het jaar ontstaan er afwijkingen van het kasritme van de projecten. Deze fluctuaties worden met deze reserve opgevangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De mutaties bestaan uit het saldo van baten en lasten op de meerjarige investeringen Bereikbaarheid. Een gedetailleerd overzicht van de projecten is opgenomen in de investeringsstaat van het programma bereikbaarheid. | |||||||||||||
Parkeerexploitatie | 4.362 | 0 | 4.362 | -1.085 | 3.278 | -453 | 2.825 | -306 | 2.519 | -519 | 2.000 | -280 | 1.720 | |
Aard van de reserve | Egalisatiereserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2007 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | Het doel van de egalisatiereserve parkeerexploitatie is om schommelingen in bepaalde baten of lasten tussen de jaren te egaliseren. Dit kunnen verwachte en onverwachte schommelingen zijn. De reserve heeft een plafond van maximaal 15% van de parkeerbaten. Begrote onttrekkingen in een jaar zullen alleen in werkelijkheid plaatsvinden wanneer dit nodig is voor een sluitende begroting. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | De mutaties parkeerreserve worden jaarlijks in het Meerjaren Perspectief Ruimte geactualiseerd. In de laatste twee actualisaties zijn de volgende mutaties verwerkt: | |||||||||||||
Onderhoud parkeervoorzieningen | 1.108 | 1.108 | -1.108 | 0 | 0 | 0 | -517 | -517 | -479 | -996 | 0 | -996 | ||
Aard van de reserve | Onderhoudsreserve | |||||||||||||
Looptijd t/m | 1-1-2050 | |||||||||||||
Rentetoerekening | Nee | |||||||||||||
Datum Raadsbesluit | 1-1-2001 | |||||||||||||
Waarom is deze reserve ingesteld? | De onderhoudsreserve is ingesteld om de schommelingen van het meerjarig groot onderhoud aan parkeergarages, transferia en stallingsvoorzieningen op te kunnen vangen. | |||||||||||||
Toelichting op het verloop | Bij de jaarverantwoording 2021 is de onderhoudsreserve parkeervoorzieningen omgezet naar een voorziening. Het saldo (1,108 miljoen euro) van de onderhoudsreserve is in 2022 gestort in de nieuw gevormde onderhoudsvoorziening. Bij de tweede bestuursrapportage 2022 zal de onderhoudsreserve opgeheven worden en de begrote mutaties over de periode 2024-2027 gecorrigeerd worden. |
Meer info: Klik vinkje einde tabel | x € 1.000 | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo | B&D | Saldo | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | Mutatie | Begroot | ||
a | b | c = a+b | d | e = c+d | f | g | h | i = g+h | j | k = i+j | l | m = k+l | ||
Meerjarige investeringen bereikbaarheid | 23.173 | 1.308 | 24.481 | -2.696 | 21.785 | -10.590 | 11.195 | -3.559 | 7.636 | 5.251 | 12.887 | -9.979 | 2.908 | |
Parkeerexploitatie | 4.362 | 0 | 4.362 | -1.085 | 3.278 | -453 | 2.825 | -306 | 2.519 | -519 | 2.000 | -280 | 1.720 | |
Onderhoud parkeervoorzieningen | 1.108 | 1.108 | -1.108 | 0 | 0 | 0 | -517 | -517 | -479 | -996 | 0 | -996 |