Paragrafen

Bedrijfsvoering

De uitdagingen waar we als organisatie voor staan zijn groot, óók de komende jaren. De afgelopen jaren hebben we al diverse stappen gezet: van diverse transities in de organisatieonderdelen om onze realisatiekracht te vergroten tot het implementeren van een gezamenlijke bedrijfsvoeringsagenda en het verbeteren van het proces voor financiële prioritering. Het vergroten van onze realisatiekracht en zakelijke scherpte blijft een belangrijke prioriteit voor 2023; daarbij richten we ons op de volgende vier speerpunten.

Sturen en verantwoorden
“Doelstellingen zijn leidend. Dit principe willen we sterker verankeren in de wijze van sturen en verantwoorden" stelt het coalitieakkoord. Hier geven we komend jaar vervolg aan door meer samenhang te brengen in de verschillende sturingsmechanismen en de uniformiteit te vergroten in hoe we beleidskaders, visies en nota's aan de raad voorleggen. Om zo meer inzicht te geven in het resultaat van uitvoering, de werkdruk voor organisatie en raad te verlichten en de positie en verantwoordelijkheid van de raad te versterken. Dit bouwt voort op het initiatief van de raad om de begroting en de jaarstukken toegankelijker en leesbaarder te maken.

Kennis en informatie
Correcte, tijdige en accurate kennis en informatie zijn essentieel voor het inzicht en overzicht over de kwaliteit van onze bedrijfsvoering. In de (hierna te bespreken) Strategische Bedrijfsvoeringsagenda (SBVA) werken wij in dit kader aan de ontwikkeling van een management dashboard, aan het verbeteren van ons informatiebeheer/WOO (Wet open overheid) en aan het project Klantgericht werken in Ketens.

Capaciteitsmanagement
Omdat de arbeidsmarkt de komende jaren structureel verkrapt, moeten we meer centraal grip krijgen op onze in-, door- en uitstroom van personeel. Met het opzetten van capaciteitsmanagement managen we de vraag naar en het aanbod van arbeid op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Zodat we beter kunnen sturen op de gewenste beschikbaarheid van medewerkers, zowel kwantitatief als kwalitatief en met zicht op de kosten. Zie 2.2. voor uitgebreidere informatie.

Standaardisatie
Met De Utrechtse Standaard (DUS) werken we aan verbetering van interne dienstverlening door standaardisatie van ondersteunende processen. Ieder kwartaal maken we een keuze voor processen die we in 2023 standaardiseren. Ook voeren we klant/tevredenheidsmetingen uit, faciliteren we borging van bestaande (en nieuwe processen) door medewerkers bekend te maken met de processen, hen er mee leren te werken, ze te leren zelf processen te standaardiseren en deze continu te verbeteren.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20