x € 1.000 | |||||||
Doelstelling | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Baten | |||||||
1 Werken of participeren naar vermogen | 1.427 | 1.496 | 350 | 350 | 350 | 350 | |
2 Inkomenszekerheid voor levensonderhoud | 202.910 | 151.786 | 151.784 | 151.782 | 151.782 | 151.782 | |
3 Financiele ondersteuning om mee te doen | 435 | 230 | 287 | 287 | 287 | 287 | |
Totaal Baten | 204.771 | 153.512 | 152.421 | 152.419 | 152.419 | 152.419 | |
Lasten | |||||||
1 Werken of participeren naar vermogen | 48.831 | 53.826 | 46.461 | 44.887 | 44.227 | 43.560 | |
2 Inkomenszekerheid voor levensonderhoud | 202.305 | 175.224 | 168.751 | 168.751 | 168.751 | 168.752 | |
3 Financiele ondersteuning om mee te doen | 32.061 | 54.679 | 33.847 | 34.097 | 34.347 | 34.347 | |
Totaal Lasten | 283.198 | 283.729 | 249.059 | 247.735 | 247.325 | 246.659 | |
Saldo baten en lasten | -78.427 | -130.218 | -96.639 | -95.317 | -94.907 | -94.240 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 7.618 | 6.302 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -70.809 | -123.916 | -96.639 | -95.317 | -94.907 | -94.240 |
Toelichting
Onderstaande tabel geeft de verschillen weer ten opzichte van begrotingsjaar 2022 (als basisjaar). De afwijkingen worden weergegeven wanneer deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van het totale budget per doelstelling.
Toelichting op afwijking baten | x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
I / S | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Baten | |||||
Doelstelling 1 Utrechters werken of participeren naar vermogen | |||||
Bijsturingsvoorstel ESF subsidie Voorjaarsnota en Eerste Bestuursrapportage 2022. Hoger bedrag in 2022. | I | -1.146 | -1.146 | -1.146 | -1.146 |
Doelstelling 2 Utrechters die niet zelf kunnen voorzien in hun levensonderhoud bieden we inkomenszekerheid | |||||
Bijstelling baten op basis van beschikbaar gestelde budgetten Rijk. | S | -2 | -4 | -4 | -4 |
Doelstelling 3 Utrechters die financieel niet in staat zijn om mee te doen in de samenleving bieden we ondersteuning | |||||
Dit betreft een abusievelijk niet verwerkte correctie die betrekking heeft op de apparaatskosten van het programma Werk en Inkomen. Bij de eerstvolgende mogelijkheid zal correctie plaatsvinden. | I | 57 | 57 | 57 | 57 |
Totaal baten | -1.091 | -1.093 | -1.093 | -1.093 |
Toelichting op afwijking lasten | x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
I / S | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | |||||
Doelstelling 1 Utrechters werken of participeren naar vermogen | |||||
ESF-subsidie | I | -1.146 | -1.146 | -1.146 | -1.146 |
Bijsturingsvoorstel ESF-subsidie Voorjaarsnota (inclusief 2022). | |||||
Resultaatbestemming 2021 | I | -786 | -786 | -786 | -786 |
Bestedingsvoorstellen uit Resultaatbestemming Jaarstukken 2021 voor Crisisdienstverlening en opgave Werkbeweging. | |||||
Motie 2022/M25 | I | -2.700 | -2.700 | -2.700 | -2.700 |
Invulling motie 2022/M25 Steun ondernemers vanuit de Tonk in Voorjaarsnota en Eerste Bestuursrapportage 2022 zorgt voor incidenteel budget in 2022. | |||||
Impuls re-integratie bijstandsgerechtigden | I | -958 | -958 | -958 | -958 |
Incidenteel budget in 2022 voor impuls bijstandsgerechtigden. | |||||
Opgave Werkbeweging | I | -503 | -503 | -503 | -503 |
Incidenteel budget in 2022 voor opgave Werkbeweging (Tweede Bestuursrapportage 2020). | |||||
Crisisdienstverlening, Perspectief op Werk en bestuursakkoord statushouders | I | -3.088 | -3.088 | -3.088 | -3.088 |
Incidentele budgetten in 2022 als gevolg van bijsturingsvoorstellen Tweede Bestuursrapportage 2021. | |||||
Regionale aanpak jeugdwerkloosheid | I | 1.310 | |||
Het Rijk stelt als onderdeel van de crisisdienstverlening incidenteel extra budget beschikbaar voor aanpak jeugdwerkloosheid (meicirculaire 2022). | |||||
Coalitieakkoord 2022-2026: De Arbeidsmarkt Dichtbij | S | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Op basis van het coalitieakkoord is vanaf 2023 structureel 1,5 miljoen euro per jaar beschikbaar voor de Arbeidsmarkt Dichtbij. | |||||
Coalitieakkoord 2022-2026: Banenplan in samenwerking met werkgevers | I | 40 | 80 | 80 | 80 |
Op basis van het coalitieakkoord is in 2023 t/m 2026 incidenteel budget beschikbaar voor het banenplan i.s.m. werkgevers. | |||||
Coalitieakkoord 2022-2026: Basisbanen | I | 100 | 200 | 300 | 300 |
Op basis van het coalitieakkoord is in 2023 t/m 2026 incidenteel budget beschikbaar voor basisbanen. | |||||
Coalitieakkoord 2022-2026: Aanpak samen voor Overvecht | S | 144 | 144 | 144 | 144 |
Op basis van het coalitieakkoord is vanaf 2023 structureel budget beschikbaar voor de Aanpak samen voor Overvecht . | |||||
Ontwikkeling rijksbijdrage en financieel kader UW | S | -734 | -1.138 | -1.898 | -2.565 |
Ontwikkeling rijksbijdrage voor nieuwe doelgroepen re-integratie en sociale werkvoorziening en financieel kader UW. | |||||
Kostentoerekening | S | -544 | -544 | -544 | -544 |
Toerekening van personeels- en apparaatskosten Werk en Inkomen. | |||||
Doelstelling 2 Utrechters die niet zelf kunnen voorzien in hun levensonderhoud bieden we inkomenszekerheid | |||||
TOZO | I | -7.513 | -7.513 | -7.513 | -7.513 |
Onttrekking reserve Tozo uitvoeringskosten in 2022, -5.013 en Tweede Bestuursrapportage 2021 -2.500. | |||||
BUIG | I | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 |
In de Voorjaarsnota 2022 is een voordeel op de BUIG gemeld van 3,6 miljoen euro in 2022 en 1,2 miljoen euro vanaf 2023. | |||||
Kostentoerekening | S | -1.360 | -1.360 | -1.360 | -1.360 |
Toerekening van personeels- en apparaatskosten Werk en Inkomen. | |||||
Doelstelling 3 Utrechters die financieel niet in staat zijn om mee te doen in de samenleving bieden we ondersteuning | |||||
Energietoeslag | I | -24.482 | -24.482 | -24.482 | -24.482 |
Vanaf 2023 wordt geen rekening gehouden met een Rijksbudget voor een energietoeslag. | |||||
Aflopend Rijksbudget Coronacrisis | I | -819 | -819 | -819 | -819 |
De compensatie voor gemeentelijk schuldenbeleid vanwege de coronacrisis was eenmalig. | |||||
Aflopend Rijksbudget Coronacrisis | I | -410 | -410 | -410 | -410 |
Gemeenten hebben in 2022 een eenmalige compensatie ontvangen voor de bijzondere bijstand, om de gevolgen van Corona op te vangen. | |||||
Afbouw woonlastenfonds | S | -9 | -9 | -9 | -9 |
Vanaf 2023 wordt in de begroting geen rekening meer gehouden met lasten voortkomend uit de afbouw van het woonlastenfonds. | |||||
Rijksmiddelen kinderen in armoede | S | 19 | 19 | 19 | 19 |
Door toevoeging van Rijksmiddelen voor het tegengaan van kinderen in armoede stijgen de lasten. | |||||
Groeikader | S | 247 | 247 | 247 | 247 |
De lasten stijgen door toevoeging uit het groeikader. | |||||
Actieagenda Schuldenvrij | S | 359 | 359 | 359 | 359 |
Vanaf 2023 vervalt het incidentele budget voor de Actieagenda Schuldenvrij, hiertegenover is structureel budget komen te staan zodat per saldo een toevoeging overblijft. | |||||
Loon- en prijscompensatie | S | 1.551 | 1.551 | 1.551 | 1.551 |
De loon- en prijscompensatie voor het gehele programma Werk en Inkomen is per abuis nog niet nader verdeeld en daarom nu alleen bij doelstelling 3 zichtbaar is. | |||||
Impuls Armoedebeleid | S | 500 | 750 | 1.000 | 1.000 |
Vanuit het coalitieakkoord een verruiming van het budget, oplopend naar 1 miljoen euro structureel. | |||||
Kostentoerekening | S | 2.212 | 2.212 | 2.212 | 2.212 |
Toerekening personeels- en apparaatskosten Werk- en Inkomen. | |||||
Totaal lasten | -34.670 | -35.994 | -36.404 | -37.071 | |
Saldo baten en lasten | 33.579 | 34.901 | 35.311 | 35.978 |
Toelichting op afwijking reserves | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Toevoeging reserves | ||||
Geen mutaties | ||||
Totaal toevoeging | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking reserves | ||||
In 2023 is geen onttrekking begroot. De onttrekking in 2022 betreft de bestedingsvoorstellen uit de Resultaatbestemming Jaarstukken 2022 (Werkbeweging -0,703 miljoen euro, Crisisdienstverlening -0,586 miljoen euro en Tozo uitvoeringsbudget -5,013 miljoen euro). | -6.302 | -6.302 | -6.302 | -6.302 |
Totaal onttrekking | -6.302 | -6.302 | -6.302 | -6.302 |