Belangrijke risico's
Risico | Maatregel |
---|---|
O.b.v. een landelijk objectief verdeelmodel krijgen we jaarlijks budget om uitkeringen te verstrekken. Nog steeds is ons BUIG-budget niet volledig toereikend om alle uitkeringen te verstrekken. Financiële dekking vindt plaats vanuit de Algemene Middelen. | Lobby richting Rijk voor een beter verdeelmodel + rechtmatig verstrekken van uitkeringen. Verder zetten wij actief in op re-integratie werktoeleiding, gericht op uitstroom naar werk. Voor Utrechters bij wie de arbeidsmarkt nog op afstand staat, hebben we extra aandacht zodat zij wel stappen richting werk kunnen maken. We zetten hiervoor structureel extra middelen in, vanuit ‘Arbeidsmarkt dichtbij’. Met een actieve werkgeversbenadering binden we daarnaast werkgevers aan ons die zich duurzaam willen inzetten voor onze doelgroepen. |
Bij huishoudens met een laag inkomen staat de bestaanszekerheid onder druk. Door de stijgende lasten bestaat het risico op een verbreding van deze problematiek richting de lage middeninkomens. De gemeente heeft niet de beleidsinstrumenten om structurele inkomenstekorten te dempen en het Rijk biedt tot nu toe geen oplossing in de vorm van toereikend inkomensbeleid. | Inkomensbeleid is voorbehouden aan het Rijk. Wij lobbyen voor het verder verhogen van het minimumloon en de hoogte van de uitkeringen, om te zorgen dat bestaanszekerheid geborgd wordt. |
Nieuwe wetgeving of financieringssystematieken kunnen beteken dat er een groter beroep gedaan wordt op bepaalde instrumenten of dat er een nieuwe prikkel ontstaat om instrumenten meer in te zetten, zoals bij LKS. | Monitoren ontwikkelingen wetgeving |
Zie voor de financiële impact van het risico inzake het BUIG-budgetde paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing .