Leges Brug-, Schut- en Havengelden
| x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Omschrijving | |||
Kosten taakveld | 1.124 | ||
Overhead | 372 | ||
BTW | 0 | ||
Totale kosten | 1.496 | ||
Totale opbrengsten | 834 | ||
Kostendekkendheid | 55,70% |
Toelichting
De havens in Utrecht maken deel uit van een competitieve markt. Dit vermindert de mogelijkheden om
de tarieven van de havengelden te verhogen.
Utrecht heft liggelden van woonschepen die in gemeentewater liggen. Sinds het belastingjaar 2015
worden de tarieven voor de liggelden van woonschepen in Utrechts water stapsgewijs verhoogd om toe
te groeien naar het marktconforme tarief dat Rijkswaterstaat hanteert voor woonboten in haar water in
de gemeente.
Het aantal elektrische recreatievaartuigen stijgt. Omdat het tarief voor deze emissievrije boten beduidend lager is, dalen de inkomsten vanaf 2021. De opbrengsten 2023 zijn gebaseerd op de met 3,5% geïndexeerde tarieven.
Toelichting minder dan maximale kostendekkendheid
De tarieven voor de beroepsvaart zijn nagenoeg gelijk met de tarieven welke vergelijkbare organisaties (zoals Rijkswaterstaat) in rekening brengen.
Voor de ligplaatsen bij de recreatievaart is in de afgelopen jaren een tarievenbeleid gevoerd om de boten met motoren te ‘vergroenen’ via (een verdere differentiatie van) het liggeld. Dit beleid is zeer succesvol gebleken, maar zorgt er wel voor dat hierdoor de kostendekkendheid is afgenomen.
Marktomstandigheden (havens) en maatschappelijke overwegingen (vergroening) zorgen ervoor dat de leges minder dan volledig kostendekkend zijn.