beleidsnota's (inclusief link) | Datum | Korte inhoud |
---|---|---|
2016 | In de Energieagenda’s | |
2021 | In deel I beschrijven we de strategie en visie. Hierin staat hoe de bestaande huizen en gebouwen in Utrecht geleidelijk, en buurt-voor-buurt, over kunnen gaan naar nieuwe vormen van verwarmen en koken. Op een manier die voor iedereen betaalbaar en haalbaar is. In Deel II geven we aan wanneer en in welke buurten we aan de slag gaan met de voorbereidingen om aardgasvrij te worden. De buurten zijn verdeeld in drie blokken. We starten in 2022 in blok 1. Blok 3 is als laatste gereed, uiterlijk in 2050. Het eerste blok bevat zo’n 40.000 woningen, verspreid over 24 buurten. Dat is ongeveer een derde van het totaal aantal woningen. | |
2021 | In de RES 1.0 staat opgenomen hoe de regio 1,8 Terawattuur (TWh) aan wind- en zonne-energie in 2030 wil opwekken en welke warmtebronnen mogelijk beschikbaar zijn. | |
2022 | In het programma is een strategie, visie en | |
2022 | Het doel van deze jaarrapportage is naast de jaarstukken, breder te informeren over de | |
Actieplan Utrecht Circulair 2020-2023 | 2020 | Het actieprogramma bevat een programma waarmee een eerste stap wordt gemaakt naar het bereiken van de ambitie om in 2050 een circulaire stad te zijn. We richten ons op het versterken van het vestigingsklimaat voor circulaire bedrijven, op circulair inkopen, op circulaire gebiedsontwikkeling en circulaire bouw, op afvalvrij worden, op opleiden voor circulair bouwen en ondernemen, en op werken aan een circulaire kennisagenda. |
Grondstoffennota 2020 | 2020 | In de nota beschrijven we hoe we ons gaan inzetten om steeds meer richting een circulaire economie voor het beheer van afval- en grondstoffen in onze stad te gaan. |
2014 | De nota bevat beleid over het beheersen en voorkomen van geluidshinder bij ontwikkelingen zoals bestemmingsplannen, vergunningverlening en aanleg/reconstructie van wegen. De nota heeft betrekking op geluid van wegen, spoor en bedrijven/industrie. De nota vult de gemeentelijke beleidsvrijheid in. | |
2019 | In het actieplan wordt beschreven wat we concreet doen aan verbetering van de akoestische situatie voor de inwoners van Utrecht door de aanpak van bestaande knelpunten. | |
2007 | De wet- en regelgeving over externe veiligheid biedt ruimte aan de gemeente om eigen veiligheidsambities te formuleren. Met dit beleid behouden we de vrijheid om in bijzondere gevallen af te wijken van het plaatsgebonden risico en het groepsrisico, zowel van inrichtingen als van het transport van gevaarlijke stoffen. We voeren een restrictief beleid voor nieuwe of uit te breiden LPG-stations en bouwen geen kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten in de buurt daarvan. | |
Luchtkwaliteitsbeleid en -uitvoeringsprogramma 'Utrecht kiest voor gezonde lucht’ | 2020 | Het doel van het luchtkwaliteitsbeleid is om snel gezondheidswinst te bereiken door maatregelen te nemen die de luchtkwaliteit verbeteren. We werken voortdurend aan de verbetering van de luchtkwaliteit en willen de WHO-advieswaarden-2005 voor luchtkwaliteit versneld halen. We zoeken daarbij naar een balans tussen onze maatregelen en de draagkracht van bewoners en ondernemers. De maatregelen betreffen milieuzonering, verbieden van de meest vervuilende mobiele (bouw)werktuigen, terugdringen van emissies veroorzaakt door houtstook en het verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan op een samenhangend netwerk van wegen. |
2015 | Het actieplan bevat maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en om CO2 te reduceren. Dat doen we door het faciliteren en stimuleren van schoon vervoer en -waar nodig- te reguleren, bijvoorbeeld met milieuzones. Met verschoning van ons eigen wagenpark geven we het goede voorbeeld. | |
Gebiedsplan gebiedsgericht grondwaterbeheer en visie op duurzaam gebruik van de ondergrond | 2015 | Het plan richt zich op het beheer van het grondwatersysteem van een groot deel van de stad, bestaande uit een dynamische zone in het hoog-stedelijk gebied waar zich een hoge concentratie aan vermengde verontreinigingen bevindt, en een bufferzone waarin zich enkele verontreinigingsbronnen en pluimen bevinden, die elkaar bij ingrepen in de ondergrond beïnvloeden. Buiten deze zones geldt de reguliere aanpak uit de Wet bodembescherming. Het plan stimuleert saneringsplichtigen over te gaan tot deelname aan het plan door afkoop van hun bodemverontreiniging zodat de voordelen van een gebiedsgerichte aanpak worden ondervonden. |
2017 | De nota faciliteert dat gebruik gemaakt kan worden van bodemkwaliteitskaarten om de kwaliteit van de bodem te bepalen. Grond die niet helemaal schoon is kan vaker hergebruikt worden, op voorwaarde dat de waarden lokaal niet viezer worden. Aankoop van primaire grondstoffen vermindert, transportkosten en -afstanden worden geminimaliseerd. Gebiedseigen grond kan worden gebruikt in bepaalde zones. Er wordt meer samengewerkt met de omliggende gemeenten. Er kan beter en sneller worden voorzien in de grondbehoefte bij ontwikkelingen. |