Programma's

Openbare ruimte en groen

Belangrijke risico's

Risico

Maatregel

  1. De krappe arbeidsmarkt, beperkte beschikbaarheid van materialen en prijsstijgingen beperken onze uitvoeringskracht. Hierdoor kunnen we projecten mogelijk niet (tijdig) uitvoeren of leveren we niet de afgesproken kwaliteit bij dagelijks onderhoud en beheer.

Via de actualisaties van de meerjarenramingen leggen we indien nodig bijstellingen aan de raad voor .

  1. Door de stapeling van ambities zoals klimaatadaptatie, vergroening, een goed toegankelijke en beweegvriendelijke openbare ruimte en het aardgasvrij maken van de stad met een beperkte boven- en ondergrondse openbare ruimte, zetten we in op de aanpak: in één keer goed. Dit kan leiden tot langere doorlooptijd van projecten en meer risico’s tijdens de uitvoering.
  • Opstellen van integrale beleidskaders met een afwegingskader zoals de Visie Ondergrond en integrale stedelijke programmering voor de vernieuwing van de openbare ruimte.
  • Met stakeholders bepalen van een heldere scope van projecten aan de voorkant van het Utrechts Plan Proces.
  • Toepassen van eenduidige methode van projectmanagement en -beheersing, inclusief risicomanagement.
  1. De vele ontwikkel- en beheerprojecten in de stad kunnen leiden tot overlast en weerstand bij bewoners en ondernemers. Bovendien kan vertraging van het ene project leiden tot vertraging bij andere projecten. Dat kan de overlast versterken en leiden tot minder draagvlak bij inwoners en ondernemers.
  • Door integraal stedelijk te programmeren kunnen we projecten bundelen of juist spreiden om overlast beperkt te houden.
  • Goede communicatie met inwoners en ondernemers.
  1. Verdichting en klimaatverandering hebben een intensiever gebruik van de openbare ruimte tot gevolg. Dit leidt tot snellere slijtage en er blijft meer afval achter. Dit vraagt om intensiever beheer en onderhoud en meer inzet van toezicht en handhaving. Extremer weer leidt vaker tot schade, zoals droogteschade aan wegen en meer ziektes en sterfte van planten en bomen.
  • De openbare ruimte in gelijke tred uitbreiden met het aantal woningen, met name de hoeveelheid groene, recreatieve ruimte.
  • Klimaatadaptief maken van de openbare ruimte zodat deze beter bestand is tegen droogte, extreme buien en hitte.
  1. Doordat de ondergrondse containers voor iedereen toegankelijk zijn bestaat het risico dat bedrijven oneigenlijk gebruik maken van deze containers. Dit kan een negatief effect hebben op de hoeveelheid restafval.

Monitoren van de hoeveelheid bedrijfsafval in het restafval. Als dat nodig is handhaven we hier extra op.

  1. Uitvoering van projecten van het programma wervengebied is complex door de vele stakeholders, de lange doorlooptijd van het programma en de nauwe samenhang tussen kelders, muren, bruggen, straten en gevels. Van tevoren is niet altijd duidelijk wat de conditie van muren en kelders is. Er zijn soms onduidelijke eigendomsverhoudingen en verantwoordelijkheden van beheerders. Projecten en samenwerking kunnen hierdoor stagneren en er kunnen juridische conflicten ontstaan. Het vertrouwen in de gemeente raakt dan beschadigd.
  • Samenhangend en gezamenlijk herstellen en behouden van het wervengebied. Daarbij werken we met Integrale Projectteams (IPM teams).
  • Invulling geven aan burenplicht .
  • Vooraf de conditie van muren en kelders onderzoeken en ervaringen van eerder uitgevoerde projecten gebruiken.
  1. Installaties en systemen voor het functioneren en beheren van de openbare ruimte lopen in toenemende mate risico het doelwit te worden van cybercriminaliteit.

Continue monitoren van de weerbaarheid van installaties en systemen tegen cybercriminaliteit en het nemen van technische en organisatorische maatregelen.

Zie voor een totaaloverzicht de Weerstandsvermogen en Risicobeheersing .

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20