Titel (inclusief link naar de | Datum | Korte inhoud |
---|---|---|
2016 | In de nota is vastgelegd wat nodig is om d e kwaliteit van de openbare ruimte goed aan te laten sluiten bij de omgeving. We willen de samenhang in het gebruik, de inrichting en het onderhoud van alle grote en kleine aanpassingen in de openbare ruimte zo veel mogelijk versterken. Voor de samenhang in het gebruik, de inrichting en het beheer van de verschillende gebieden hanteren we drie kwaliteitsniveaus: Domstad, Domstad Bijzonder en Utrechtse Allure. | |
2021 | In de nota brengen we in beeld wat de staat is van de kwaliteit van de openbare ruimte, gebaseerd op door de raad vastgestelde kwaliteitsniveaus. Ook staat beschreven hoe we de openbare ruimte ontwikkelend willen beheren, wat de omvang van het achterstallig onderhoud is en hoe we de verschillende opgaven willen financieren. | |
2022 | Dit programma voor het beheer van de openbare ruimte biedt inzicht in de projecten groot onderhoud en vervanging die we in de komende vijf jaar in de stad willen uitvoeren. Hiermee houden we de openbare ruimte op het gewenste kwaliteitsniveau, werken we het achterstallig onderhoud weg en geven we vorm aan een integrale aanpak van de openbare ruimte. | |
2021 | De gemeente Utrecht herstelt wal-, werf- en kluismuren en kelders in het historische wervengebied. Naast het herstel werkt de gemeente aan maatregelen om schade aan muren en kelders in de toekomst te voorkomen. Dat kan alleen samen met keldereigenaren, bewoners, ondernemers en andere partijen in het gebied. | |
2022 | De komende jaren werken we aan de muren aan de Oudegracht bij La Vie en aan delen van de Kromme Nieuwegracht, de muren tussen de Jansbrug en de Viebrug en bij de Stadhuisbrug. We beginnen met het herstellen van de kelders met bouwkundige gebreken en maken kelders met ernstige lekkages waterdicht, we herstellen zo’n 100 meter muur en 35 kelders per jaar. Beheer en toezicht worden meer intensief en actief en we werken aan meer samenhang van het werk in het gebied en samenwerking tussen de beheerders en eigenaren. | |
2021 | Met dit actieplan geven we aan hoe we de samenwerking versterken met zelfbeheerders en zetten we steviger in op initiatieven voor zelfbeheer van (kleinschalig) groen in de buurt. | |
2020 | In deze notitie beschrijven we de aanpak van de Integrated Pest Management (IPM) voor de bestrijding van rattenoverlast. De focus ligt daarbij op preventie en het grote belang van de samenwerking met verschillende externe partijen. | |
2019 | Met dit actieplan willen we de aanpak van zwerfaval nieuwe en realistische impulsen geven. Dit is uitgewerkt in een zestal pijlers:(participatie, communicatie, educatie, gedragsbeïnvloeding, ondernemers en evenementenorganisatoren. | |
2022 | Met deze visie geven we aan hoe we invulling geven aan onze zorgplichten voor afvalwater, hemelwater en grondwater. We intensiveren de rioolvervanging van 5 naar 18 km per jaar en richten ons op een inrichting van de stad die regen vasthoudt en het nuttig kan gebruiken. Ook willen we voorkomen dat extreme neerslag tot overlast leidt, bijvoorbeeld door de aanleg van een apart hemelwaterriool. Waar mogelijk passen we de principes van ontwikkelend beheer toe. Daarnaast worden de kaders voor het duurzame reguliere beheer en onderhoud beschreven. | |
2022 | Hierin geven we aan wat we, naast het reguliere beheer en onderhoud van onze assets de komende jaren gaan doen op het gebied van water en riolering. Zo geeft het aan waar we riolering vervangen en waar we investeren om de oppervlaktewaterkwaliteit te verbeteren. Daarnaast onderbouwt het programma ook de rioolheffing. | |
2022 | Hierin geven we aan hoe we ons aanpassen aan het veranderende klimaat. Het legt beleid vast op het gebied van hittestress, wateroverlast en droogte. Het laat zien wat Utrecht moet doen om in 2050 klimaatbestendig te zijn. Zo zorgen we ervoor dat de openbare ruimte zo wordt ingericht dat de stad in de toekomst ook nog leefbaar is. Dit doen we onder meer door het vervangen van verharding door planten en bomen, waardoor de stad minder opwarmt, er meer schaduw is en regenwater beter in de grond kan worden opgenomen. Daarnaast werken we aan het opvangen van regenwater om het in droge tijden voor de natuur te gebruiken. Omdat we dit als gemeente niet alleen kunnen beschrijven we de kaders voor een communicatiestrategie richting bewoners en andere belanghebbenden. | |
2020 | In deze nota staat onze ambitie om in 2050 volledig circulair te zijn, waarbij afval verwerkt kan worden tot nieuwe grondstoffen en producten. We beschrijven in de nota hoe we dit doen. We willen het afval zo goed mogelijk scheiden en afval voorkomen. Inwoners helpen hiermee hun stad gezond, leefbaar en duurzaam te houden. Waardevolle grondstoffen gaan dan niet verloren maar krijgen een nieuw leven. De nota beschrijft per type afval hoe we dit willen bereiken en hoe we met een gebiedsaanpak voor nieuwbouw en de binnenstad willen realiseren. Daarnaast geven we de impact van de circulaire ambities aan op onze eigen organisatie. | |
2007, 2018 | De Actualisatie van het Groenstructuurplan Utrecht, Groenstructuurplan 2017, maakt naar aanleiding van de motie (2016/109) ‘Voor een gezonde groene toekomst’ inzichtelijk hoe de ontwikkeling van groen gelijke tred gaat houden met de groei van de stad, hoe we inspelen op de veranderende functies en het intensiever gebruik van groen en hoe we met groene maatregelen de stad weerbaarder kunnen maken voor de gevolgen van klimaatverandering. | |
2009, 2018 | In het Bomenbeleid staat onze ambities voor bomen. In 2021 is het beleid geëvalueerd. Hieruit volgen een aantal verbeterpunten waaraan gewerkt wordt. | |
2018 | Bij de overgang van de Flora- en faunawet (Ffw) naar de Wet natuurbescherming (Wnb) hebben meerdere soorten die onder de Ffw beschermd waren die status verloren. Terwijl de gemeente jarenlang geïnvesteerd heeft in het beschermen en stimuleren van een aantal van die soorten. Door een eigen soortenlijst op te stellen, waar deze voor Utrecht kenmerkende soorten wel een plek op kregen, z orgen we voor continuïteit in het behoud en stimuleren van plant- en diersoorten. Ze krijgen hierdoor bescherming bij ruimtelijke ontwikkeling en beheer door middel van opname in de omgevingsvisie en gedragscode. | |
2019 | De gemeente wil goed zorgen voor de dieren in de stad. Deze nota geeft het actuele dierenwelzijnsbeleid van de gemeente Utrecht weer. |