| Omschrijving |
---|
Doelstelling 1 Gelijk aan de groei van de stad is er in alle wijken steeds meer passend aanbod van diverse creatieve makers en culturele instellingen |
- 65 instellingen, waaronder landelijke iconen, wijkcultuurhuizen, vernieuwende festivals en een stevige infrastructuur van podia maken allemaal onderdeel uit van de Cultuurnota 2021-2024. Samen zorgen de plannen van deze culturele organisaties voor een kleurrijk, veelzijdig en kwalitatief hoogstaand cultuuraanbod voor iedereen.
|
- Na vaststelling van de uitvoeringsnota cultuurparticipatie , kan vanaf 2023 gestart worden met de uitwerking en uitvoering van de ambities op het gebied van cultuur in de buurt, waaronder werken aan een betere spreiding van wijkgerichte cultuurvoorzieningen in de stad.
|
- Fair practic e in de culturele sector blijft een belangrijk aandachtsgebied. We blijven onze instellingen daar scherp op houden en in ondersteunen. In overleg met de sector zullen wij, als het vervolg op de kennissessies die wij in 2022 hebben georganiseerd in samenwerking met Kunsten’92, doorgaan met het faciliteren van dialoog- en kennissessies.
|
- Het meerjarig kunstprogramma Gemene Grond (2021-2030) volgt en becommentarieert de transformatie van Beurskwartier, Lombokplein en Merwedekanaalzone vanuit de kunst en vult die aan met kunst in de openbare ruimte, om zo ook vanuit de kunst een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van dit gebied.
|
- Het in 2022 geselecteerde consortium onder leiding van Vink Bouw werkt in co-creatie verder aan het ontwerp, en de voorbereiding op de bouw, van het cultuurcluster Berlijnplein . Parallel hieraan ontwikkelt het publieksprogramma op Berlijnplein zich verder met ontwerpend onderzoek, activiteiten en exposities van stadslab RAUM en het nieuwe initiatief OP& (beeldende kunst), theatervoorstellingen van het Nieuw Utrechts Toneel en programmabijdragen van de dansgroepen die sinds eind 2021 zijn gevestigd in de werfkelders onder de stadstuin.
|
- Er wordt sinds 2020 gewerkt aan het realiseren van de Machinerie . Dit project heeft met de nodige tegenslagen te maken, onder andere door corona en de ontwikkelingen in de markt voor bouwen, waardoor er vertragingen zijn ontstaan. Op deze plek blijft de ambitie om maken, leren en vertonen van alle vormen van beeldcultuur samen te laten komen. Hier ontstaat letterlijk en figuurlijk ruimte voor talent met kans op (inter)nationale uitstraling.
|
- Met de ervaringen van het eerste jaar in 2022 met de vernieuwde Stadsprogrammering , ontwikkelt Utrecht Marketing het concept Culturele Zondagen met een stevige wijkgerichte insteek in 2023 verder door samen met de partijen en betrokkenen uit de stad en wijken.
|
Doelstelling 2 Een breed publiek uit Utrecht en daarbuiten neemt actief deel aan en bezoekt het culturele aanbod in de stad |
- Terwijl er extra cultuurprogramma voor jongeren in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern plaatsvindt, verkennen we samen met partijen en jongeren uit deze wijken wat nodig is voor een jongerencultuurhuisfunctie vanaf 2025.
|
- We werken aan de ontwikkeling en voorbereiding van een nieuw wijkcultuurhuis in de Merwedekanaalzone (Zuidwest), waarvoor Stichting Kunst & Cultuur Kanaal30 als beoogd exploitant geselecteerd is.
|
- Utrecht Marketing werkt samen met partners aan integrale stadsmarketing , waar eigentijdse cultuurmarketing onderdeel van het merk is en doet dit door verbinding van makers, instellingen en publieksgroepen.
|
- De tien gesubsidieerde organisaties uit de nadere regel Amateurkunsteducatie voeren gedurende 2022-2024 hun cultuuraanbod voor verschillende doelgroepen in de stad uit, waarvan drie partijen werken aan een centrale plek voor amateurkunsteducatie en ontmoeting tussen amateurs en professionals in het pand Domplein 4-5.
|
- In 2023 en 2024 subsidiëren wij ongeveer acht fte aan cultuurcoaches (combinatiefuncties cultuur) die in verschillende delen van de stad werken aan het verbinden van cultuur met andere domeinen, zoals het onderwijs.
|
- Het programma Creatief Vermogen Utrecht 2021-2024 gaat het derde jaar in. Dit vierjarige programma, mede gefinancierd vanuit de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit van het Fonds voor Cultuurparticipatie, laat kinderen in Utrecht de kracht van creativiteit ervaren door middel van duurzame partnerschappen tussen culturele organisaties en scholen.
|