Programma's

Bewoners en Bestuur

Omschrijving

Doelstelling 1 De Utrechtse belangen zijn goed vertegenwoordigd in de regio, nationaal en internationaal

  • We werken aan goede relaties met bewindspersonen en Kamerleden door middel van werkbezoeken en gesprekken.
  • We werken samen met de G4 en VNG voor effectieve belangenbehartiging in Den Haag en Brussel.
  • We werken samen met onze regiogemeenten in de U10 aan de uitvoering van onze gezamenlijke opgaven (wonen, bereikbaarheid, energie, groen, economie etcetera)
  • We zijn actief lid van onder andere Eurocities, ICLEI (local governments for sustainability) en de WHO en nemen waar nuttig bestuurlijke posities in zoals het voorzitterschap van het Social Affairs Forum.
  • We organiseren kennisuitwisseling met de ontvangst van internationale delegaties op de thema’s fiets, mobiliteit, economie en verstedelijking.

Doelstelling 2 De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders vormen het stadsbestuur. Doelstelling is een zorgvuldig, rechtmatig en betrouwbaar bestuur van de stad.

  • De gemeenteraad heeft elke donderdag Raadsdag. Dat wil zeggen dat de raad op donderdag in de ochtend, de middag en de avond bijeenkomt voor meningsvormende commissievergaderingen en besluitvormende raadsvergaderingen. Deze vergaderingen zijn te volgen via de livestream en bij te wonen op de publieke tribune.
  • Voordat raadsleden beslissen over plannen voor de stad, willen zij weten hoe Utrechters erover denken. Dat komen ze onder meer te weten door met inwoners, organisaties en ondernemers in gesprek te gaan tijdens een raadsinformatiebijeenkomst. Het aantal bijeenkomsten hangt af van de onderwerpen die in de gemeenteraad aan bod komen. In principe zijn drie dinsdagavonden per maand gereserveerd voor meerdere parallelle bijeenkomsten. Utrechters worden onder meer via sociale media voor deze bijeenkomsten uitgenodigd. En de bijeenkomsten zijn ook digitaal te volgen via de stream op de website en op Facebook.
  • Los van de activiteiten die de raadsleden dagelijks op eigen initiatief ondernemen, brengen ze ieder jaar een werkbezoek aan alle Utrechtse wijken. Tijdens dit bezoek gaan ze in gesprek met inwoners en ondernemers over onderwerpen die in de wijk spelen. Voor de raadsleden een waardevolle informatiebron om mee aan de slag te gaan.
  • Het College van Burgemeester & Wethouders voert het dagelijks bestuur van gemeente Utrecht binnen de kaders die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Collegeleden vertegenwoordigen het gemeentebestuur bij uiteenlopende gelegenheden op de diverse beleidsterreinen. Het college betrekt de inbreng van inwoners, ondernemers en organisaties over ontwikkelingen in de stad bij hun activiteiten.
  • Het college verzorgt de voorbereiding, de communicatie en participatie, de besluitvorming én de uitvoering van de dossiers op de verschillende beleidsterreinen. Het college komt wekelijks bijeen voor besluitvorming over voorstellen die door de ambtelijke organisatie worden voorbereid, een deel van die voorstellen wordt ter besluitvorming doorgeleid naar de gemeenteraad. Daarnaast informeert het college de gemeenteraad onder andere via raadsbrieven over de voortgang, toezeggingen en actuele ontwikkelingen. De gemeenteraad controleert de uitvoering van het college.

Doelstelling 3 Utrechters zijn actief in de eigen omgeving en/of oefenen invloed uit op gemeentelijke plannen, beleid en uitvoering in hun buurt, wijk en/of stad.

  • Faciliteren van bewoners en organisaties bij hun initiatieven in buurt, wijk en stad met onder andere het Initiatievenfonds en het Groene golf-team.
  • Doorgaan met online participatie via onder andere ons digitale participatieplatform Denkmee Utrecht .
  • Ondersteunen en faciliteren van wijkplatforms.
  • Werken aan het vakmanschap van onze medewerkers op het gebied van Samen stad maken en daarmee aan de continue ontwikkeling en kwaliteit van participatie en initiatief door onder andere trainingen, kennisbijeenkomsten, casusbesprekingen, gemeentebrede participatie en initiatiefnetwerk en het interne portal participatie en initiatief.
  • Laagdrempelige dienstverlening aan inwoners en ondernemers via het wijkbureau. Inwoners kunnen terecht met vragen, meldingen of ideeën over hun leefomgeving en kunnen terecht op het wijkspreekuur van de wijkwethouder.
  • Kennis van de buurten samen met de stad verbinden en vertalen naar wat nodig is in buurten.
  • Het wijkbureau openstellen als netwerkplek voor medewerkers en professionals in de wijk om kennis en kunde over de Utrechtse buurten uit te wisselen en samen te laten komen.

Doelstelling 4 De informatievoorziening en dienstverlening aan de inwoners en ondernemers van Utrecht is betrouwbaar, actueel, begrijpelijk en toegankelijk en passend bij de vraag van de inwoner

  • Geven van actuele, duidelijk en eenduidige informatie aan bewoners
    • Helder serviceniveau
    • Goede kwaliteit
    • Actueel, toegankelijk en begrijpelijk voor alle inwoners van Utrecht (conform de doelstellingen van agenda 22)
    • Eenvoudig vindbaar
    • Via alle beschikbare kanalen te raadplegen of op te vragen
  • Inwoners en ondernemers zo goed mogelijk faciliteren in het verkrijgen van de juiste diensten en producten van de gemeente
  • We meten continu de kwaliteit van onze dienstverlening met behulp van onder andere doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken.
  • Voldoen aan wet- en regelgeving die behoort bij dienstverlening zoals:
    • Wet digitale overheid
    • Wetgeving op gebied van toegankelijkheid
    • Privacywet
    • Wet single Digital gateway
  • Zorgdragen voor het organiseren van veilige, transparante en rechtmatige verkiezingen die voldoen aan alle eisen die daaraan gesteld worden, leidend tot een betrouwbare verkiezingsuitslag
  • Leveren van voorzieningen zoals het vastleggen van geboorte, overlijden, huwelijk of partnerschap, nationaliteit, inschrijvingen, de registratie in de Basisregistratie Personen (BRP) en vandaar uit het verstrekken van reisdocumenten, uittreksels, rijbewijzen etc.
  • Kwaliteitsborging van de Basis Registratie Personen (BRP) door:
    • Steekproefsgewijze kwaliteitsmetingen
    • Investeren in kennis van de medewerkers
    • Voortdurend aandacht voor onder andere adres- en identiteitsfraude
  • Beschikbaar stellen van de BRP aan relevante afnemers en binnengemeentelijke organisatieonderdelen voor de uitvoering van de publiekrechtelijke taken
  • We onderzoeken 1.000 adressen in het kader van Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Dit onderzoek wordt integraal uitgevoerd volgens vastgestelde protocollen.
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20