Doelstelling | Nul- | Reali | Doel-stelling | Doel-stelling | Doel-stelling | Doel-stelling | ||
1 Toename van het aandeel duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoersmiddelen | ||||||||
Het percentage inwoners dat meestal lopend naar de binnenstad gaat | 10% (2013) | 17% | 17% | 14% | 14% | 14% | ||
Oorsprong | Onbekend | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting | Deze indicator is een uitsplitsing van de oude indicator 'het percentage inwoners dat meestal lopend, met de fiets en OV naar de binnenstad gaat.' | |||||||
Bron | Inwoners enquête gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Tot en met 2019 nam het aandeel inwoners dat meestal naar de binnenstad loopt langzaam toe van 10% naar 13%. In 2021 was een grote toename te zien naar 17%. Waarschijnlijk komt dit door de coronamaatregelen; mensen zijn meer gaan lopen. Omdat lopen schoon, gezond en het meest ruimte efficiënt is, stimuleren we inwoners te lopen. We streven ernaar dat het aandeel lopen groeit ten opzichte van 2019 naar 14%. Voor een groot deel van de inwoners is het centrum te ver om te lopen. | |||||||
Het percentage inwoners dat meestal met de fiets naar de binnenstad gaat | 57% (2013 | 56% | 58% | 60% | 60% | 60% | ||
Oorsprong | Onbekend | |||||||
Toelichting | Deze indicator is een uitsplitsing van de oude indicator 'het percentage inwoners dat meestal lopend, met de fiets en OV naar de binnenstad gaat. | |||||||
Bron | Inwoners enquête gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Tot en met 2018 is het aandeel inwoners dat meestal met de fiets naar de binnenstad gaat langzaam toegenomen van 57% naar 60%. In 2019 was een afname te zien naar 58% en in 2021 nam het aandeel nog iets verder af naar 56%. De afname in 2021 komt mogelijk door de coronamaatregelen; mensen zijn vaker gaan lopen waardoor mogelijk het aandeel fiets is gedaald. Omdat fietsen schoon, gezond en ruimte-efficiënt is, stimuleren we inwoners te fietsen. We streven ernaar het aandeel opnieuw toe te laten nemen naar 60%. | |||||||
Het percentage inwoners dat meestal met het OV naar de binnenstad gaat | 23% (2013) | 18% | 18% | 19% | 19% | 20% | ||
Oorsprong | Onbekend | |||||||
Toelichting | Deze indicator is een uitsplitsing van de oude indicator 'het percentage inwoners dat meestal lopend, met de fiets en OV naar de binnenstad gaat. | |||||||
Bron | Inwoners enquête gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Tot en met 2017 had het aandeel ‘bus, tram en trein’ een constante waarde van 23%, in de jaren erna schommelde het aandeel. Het percentage was in 2021 lager doordat inwoners tijdens de coronamaatregelen minder het openbaar vervoer gebruikten. We streven ernaar het aandeel in de komende jaren toe te laten nemen tot 20%. | |||||||
Het percentage inwoners dat meestal met de auto naar de binnenstad gaat | 8% (2013) | 5% | 4% | 4% | 4% | 3% | ||
Oorsprong | Onbekend | |||||||
Toelichting | <Licht toe wat er bij deze indicator wordt gemeten> | |||||||
Bron | Inwoners enquête gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Het aandeel auto is gedaald naar 4% in 2018, op 4% gebleven in 2019 en in 2021 (tijdens corona) toegenomen naar 5%. De stad groeit door. We willen de groei van de mobiliteit opvangen met gezonde, ruimte-efficiënte vervoermiddelen. Hierbij streven we ernaar dat het aandeel inwoners dat met de auto naar het centrum reist, niet toeneemt en in 2025 nog iets afneemt naar maximaal 3%. De komende jaren treffen we diverse maatregelen die een bezoek aan de binnenstad met de auto ontmoedigen (o.a. parkeerregulering, knip Catharijnesingel en Ledig Erf) en gelijktijdig maken we het voor de bezoekers die te voet, met de fiets of met het OV komen aantrekkelijker. Een lager aandeel is niet realistisch omdat een klein deel van de inwoners van de auto afhankelijk is of, ondanks de beschikbaarheid van alternatieven, toch de auto verkiest. | |||||||
2 Mobiliteits- en parkeergedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad | ||||||||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in binnenstad | 7.100 (2018) | Zie analyse | 7.100 | 7.100 | 6.700 | 6.300 | ||
Oorsprong | ||||||||
Toelichting | Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat op straat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in de binnenstad op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Bron | Fietsparkeerdrukmetingen gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Dit betreft het gemiddeld aantal fietsen dat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in de binnenstad, op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in stationsgebied | 1.600 (2018) | Zie analyse | 1.600 | 1.600 | 1.200 | 800 | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat op straat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in het stationsgebied op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Bron | Fietsparkeerdrukmetingen gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Dit betreft het gemiddeld aantal fietsen dat buiten een klem/rek/andere voorziening gestald staat in het stationsgebied, op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in de binnenstad | 4.300 (2018) | Zie analyse | 5.700 | 6.100 | 6.500 | 6.900 | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in de binnenstad op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar | |||||||
Bron | Fietsparkeerdrukmetingen gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Dit betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in de binnenstad, op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in stationsgebied | 14.800 (2018) | Zie analyse | 18.600 | 19.800 | 20.500 | 20.900 | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in het stationsgebied op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Bron | Fietsparkeerdrukmetingen gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Dit betreft het gemiddeld aantal fietsen dat in een fietsenstalling of een klem/rek/andere voorziening op straat gestald staat in het stationsgebied, op 14 meetmomenten in juni en november van een jaar. | |||||||
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelauto | 5% 2016 | 11% | 13% | 15% | 17% | 22% | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht dat op de vraag “Heeft u of iemand in uw huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt van een deelauto?” antwoordt; ‘ja, via een org. (bv Greenwheels)’ of ‘ja, via part. autodelen (bv MyWheels)'. | |||||||
Bron | Inwonersenquête, gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Dit betreft het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht dat op de Inwonersenquêtevraag “Van welke vormen van deelvervoer hebt u of iemand in uw huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt?” heeft geantwoord deelauto (exclusief autodelen op een informele manier met familie, kennissen of buren). De Inwonersenquête verschijnt sinds 2019 eens in de twee jaar. Daarom kunnen we voor de even jaren geen gegevens tonen. | |||||||
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalsroutes | 32% (2017) | 33% | 27% | 26% | 25% | 25% | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Op basis van floating car data van Be-Mobile (gegevens van navigatiesystemen en apps die via gps de locatie volgen van voertuigen) is in beeld welk deel van het verkeer over de invalsweg rijdt zonder een bestemming in het aanliggende gebied. | |||||||
Bron | Gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Deze indicator geeft aan hoeveel procent gebiedsvreemd verkeer er gemiddeld rijdt op de volgende invalsroutes: M.L. Kinglaan, Europalaan, Waterlinieweg, A28 (deel ten westen van de A27), Biltse Rading, Darwindreef, Moldaudreef, Einsteindreef, Franciscusdreef, Amsterdamsestraatweg en Vleutensebaan. | |||||||
Aantal verkochte kaartjes/kaartjes P+R Kortingsregeling | 179.951 (2016) | 54.699 | 270.000 | 280.000 | 300.000 | 315.000 | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het betreft het totaal aantal verkochte P+R combikaarten in januari-augustus 2020 plus het aantal keer korting op P+R gebruik in september-december 2020 (nieuw P+R product). Tot en met 2019 ging het om het aantal verkochte P+R combikaarten. | |||||||
Bron | Gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | De indicator betreft sinds 2020 (invoering nieuw P+R product) het aantal keer korting op P+R gebruik. Tot en met 2019 ging het om het aantal verkochte P+R combikaarten. | |||||||
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van deelmobiliteit | 18% (2021) | 17% | 18% | 20% | 25% | 32% | ||
Oorsprong | Onbekend | |||||||
Toelichting | Nieuwe indicator per 1 januari 2023 | |||||||
Bron | ||||||||
Analyse | Dit is het aandeel inwoners dat op de Inwonersenquêtevraag “Van welke vormen van deelvervoer hebt u of iemand in uw huishouden in de afgelopen 12 maanden gebruik gemaakt?” minimaal één van de volgende deelmodaliteiten heeft geantwoord: deelfiets, deelbakfiets, deelscooter, deelauto (exclusief deelvervoer op een informele manier met familie, kennissen of buren.” De Inwonersenquête verschijnt sinds 2019 eens in de twee jaar. Daarom kunnen we voor de even jaren geen gegevens tonen. | |||||||
3 Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel van verkeersveiligheid | ||||||||
Driejarig gemiddelde van verkeersslachtoffers | 643 (2014-2016) | 362 | max. 470 | max. 450 | max. 372 | max. 360 | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het gemiddelde van het aantal in STAR op wegen in beheer van de gemeente Utrecht geregistreerde verkeersslachtoffers in drie opeenvolgende jaren. Door een wijziging in het landelijk systeem is de nulmeting bijgesteld van 646 naar 643. | |||||||
Bron | VIA/STAR | |||||||
Analyse | Dit is het gemiddelde van het aantal door de politie geregistreerde verkeersslachtoffers in STAR op wegen in beheer van de gemeente Utrecht in drie opeenvolgende jaren. | |||||||
Percentage bewoners dat tevreden is over de verkeersveiligheid in de eigen buurt | 47% (2012); 42% (2014); 41% (2016) | 63%* | 51% | 63% | 64% | 65% | ||
Oorsprong | Voorjaarsnota 2019 | |||||||
Toelichting | Het betreft het aandeel inwoners van de gemeente Utrecht die op de vraag “Hoe tevreden bent u over de verkeersveiligheid in uw buurt?” als antwoord geeft ‘zeer tevreden’ en ‘tevreden'. | |||||||
Bron | Inwonersenquête, gemeente Utrecht | |||||||
Analyse | Dit betreft de optelling van de aandelen inwoners van de gemeente Utrecht die op de vraag in de Inwonersenquête “Hoe tevreden bent u in uw buurt over de verkeersveiligheid?’ als antwoordt geeft ‘zeer tevreden’ en ‘tevreden’. De Inwonersenquête verschijnt sinds 2019 eens in de twee jaar. Daarom kunnen we voor de even jaren geen gegevens tonen. Sinds 2021 meten we deze indicator op een andere manier waardoor een vergelijking met voorgaande jaren niet mogelijk is. Om beter te weten waarom Utrechters tevreden, dan wel ontevreden zijn, hebben we de vraag tweeledig gemaakt: een gesloten vraag naar de tevredenheid, en een open vraag naar een toelichting van die (on)tevredenheid, zodat we de resultaten beter kunnen duiden. Naast de andere manier van meten, bleek bij het uitlezen van de resultaten dat in de online enquête van 2021 de antwoordcategorie neutraal ontbrak. Daardoor hadden de online respondenten niet de mogelijkheid om ‘neutraal’ aan te kruisen, terwijl zij die mogelijkheid in 2019 en eerder wel hadden. Het percentage ‘tevreden’ is mede hierdoor hoger dan in eerdere jaren. Toch kunnen we concluderen dat de tevredenheid in 2021 groter was dan in de voorgaande jaren. Het aandeel dat in 2021 tevreden heeft aangekruist is namelijk ook hoger dan in 2019 als we aannemen dat de respondenten die in 2019 ‘neutraal’ hebben aangekruist de categorie ‘tevreden’ hadden gekozen boven ‘ontevreden’. We streven naar een toename van één procentpunt per twee jaar ten opzichte van de gerealiseerde waarde van 63% in 2021. |
Doelstelling | Nul- | Reali | Doel-stelling | Doel-stelling | Doel-stelling | Doel-stelling | ||
1 Toename van het aandeel duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoersmiddelen | ||||||||
Het percentage inwoners dat meestal lopend naar de binnenstad gaat | 10% (2013) | 17% | 17% | 14% | 14% | 14% | ||
Het percentage inwoners dat meestal met de fiets naar de binnenstad gaat | 57% (2013 | 56% | 58% | 60% | 60% | 60% | ||
Het percentage inwoners dat meestal met het OV naar de binnenstad gaat | 23% (2013) | 18% | 18% | 19% | 19% | 20% | ||
Het percentage inwoners dat meestal met de auto naar de binnenstad gaat | 8% (2013) | 5% | 4% | 4% | 4% | 3% | ||
2 Mobiliteits- en parkeergedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad | ||||||||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in binnenstad | 7.100 (2018) | Zie analyse | 7.100 | 7.100 | 6.700 | 6.300 | ||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in stationsgebied | 1.600 (2018) | Zie analyse | 1.600 | 1.600 | 1.200 | 800 | ||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in de binnenstad | 4.300 (2018) | Zie analyse | 5.700 | 6.100 | 6.500 | 6.900 | ||
Aantal fietsen dat in een fietsvoorziening staat in stationsgebied | 14.800 (2018) | Zie analyse | 18.600 | 19.800 | 20.500 | 20.900 | ||
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van een deelauto | 5% 2016 | 11% | 13% | 15% | 17% | 22% | ||
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalsroutes | 32% (2017) | 33% | 27% | 26% | 25% | 25% | ||
Aantal verkochte kaartjes/kaartjes P+R Kortingsregeling | 179.951 (2016) | 54.699 | 270.000 | 280.000 | 300.000 | 315.000 | ||
Percentage huishoudens dat gebruik maakt van deelmobiliteit | 18% (2021) | 17% | 18% | 20% | 25% | 32% | ||
3 Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel van verkeersveiligheid | ||||||||
Driejarig gemiddelde van verkeersslachtoffers | 643 (2014-2016) | 362 | max. 470 | max. 450 | max. 372 | max. 360 | ||
Percentage bewoners dat tevreden is over de verkeersveiligheid in de eigen buurt | 47% (2012); 42% (2014); 41% (2016) | 63%* | 51% | 63% | 64% | 65% |