Programma's

Bereikbaarheid

Omschrijving

Doelstelling 1 Het aandeel van de meest duurzame, gezonde, en ruimte-efficiënte vervoersmiddelen neemt toe

Fiets en voetganger:

  • We werken aan meerjarige programmering van nieuwe fiets- en voetgangersnetwerken, waarbij we gebruik maken van momenten waarop de weg toch al op de schop wordt genomen voor bijvoorbeeld vervanging van asfalt, riolering of warmteleiding. Cofinanciering vanuit rijk en provincie is daarbij cruciaal.
  • We zetten langjarige programmering en planvoorbereiding voor uitbreiding fietsparkeercapaciteit in gang om ervoor te zorgen dat er in 2030 9.500 fietsparkeerplekken rond Utrecht CS bij komt, 13.400 plekken in en rond het centrum en er voldoende stallingsmogelijkheid is in met name de vooroorlogse wijken.

Openbaar vervoer:

  • We werken aan ontwerp van de No regret-maatregelen voor het openbaar vervoer waaronder de busbaan op de Europalaan-Zuid en de busmaatregelen op de Kardinaal de Jongweg om de verbinding Overvecht – USP te verbeteren.
  • Ook werken we aan de uitvoering van de OV-doorstromingsmaatregelen zoals op het kruispunt Herculeslaan – Laan tot de Wetenschap en het toegankelijker maken van de haltes in samenwerking met het Solgu.
  • Binnen de OV-alliantie werken we aan het programmaplan 2022 – 2024 waarin we de prioritaire OV-onderzoeken opnemen en gefaseerd uitvoeren. Voor de 1e stappen van de schaalspong OV werken we de plannen voor Merwedelijn, Papendorplijn en de Waterlinielijn verder uit. De resultaten hiervan dragen bij aan de uitkomsten van de MIRT-Verkenning OV en Wonen, die in 2023 moet resulteren in een besluit over de te realiseren variant (BO-MIRT 2023).

UNed:

  • We werken in UNed verband verder aan de Mobiliteitsstrategie, waarin de mobiliteitsaspecten van Utrecht Nabij worden uitgewerkt tot een strategie. Deze ronden we in 2023, in de aanloop naar het BO-MIRT, af. Hetzelfde geldt voor het programma Knooppunten.

Doelstelling 2 Mobiliteits- en parkeergedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad

  • We voeren vanaf eind 2023 gefaseerd, in de hele stad betaald parkeren in. De opbrengsten investeren we in de kwaliteit van de stad, in alternatieve vormen van vervoer en voorzieningen in de wijken via het investeringspakket ‘Groei in Balans’.
  • We zetten jaarlijks 0,5-1% van de bestaande parkeerplekken om in ruimte voor fietsenrekken, vergroening en verblijf. In de Binnenstad zetten we het tempo van opheffen van zo’n 50 parkeerplekken per jaar voort.

Doelstelling 3 Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel van verkeersveiligheid

  • De komende jaren voeren we verschillende verkeersveiligheidsprojecten uit, zoals de 30 kilometer aanpak, en verwachten we een positief effect van de landelijke helmplicht voor snorfietsers. Ook blijven we aanvragen doen voor Rijkssubsidie en provinciale subsidie voor verkeersveiligheid, zodat we meer locaties verkeersveiliger kunnen maken.
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20