Programma's

Bereikbaarheid

Toelichting

Onderstaande tabel geeft de verschillen weer ten opzichte van begrotingsjaar 2022 (als basisjaar). De afwijkingen worden weergegeven wanneer deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van het totale budget per doelstelling.

Toelichting op afwijking baten

x € 1.000

I / S

2023

2024

2025

2026

Doelstelling 1 aandeel duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoersmiddelen

Afwijking

Het verschil in cashflow tussen deze jaren. De raming van de baten (met name subsidies) is gebaseerd op de actualisatie van de kasritmes voor de projecten in het Meerjarenprogramma Bereikbaarheid (MPB) 2022.

I

-3.524

-4.438

-6.849

-6.895

Specifieke Uitkering (SPUK) Schone Lucht voor diverse Luchtmaatregelen zijn grotendeels in 2022 besteed. Dit leidt tot lagere baten en lasten van 2023.

S

-523

-623

-623

-623

De specifieke uitkering (SPUK) Nationale Agenda Laadinfrastructuur 2020-2023 is geheel besteed in 2022. Dit resulteert in lagere baten en lasten in 2023

S

-373

-373

-373

-373

Doelstelling 2 Mobiliteits- en parkeergedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad

Parkeren

De maatregelen uit het coalitieakkoord 2022-2026 leiden tot hogere parkeerbaten o.a. door het invoeren van betaald parkeren en de verhoging van de parkeertarieven.

S

4.855

12.987

14.565

15.800

De jaarlijkse prijsindexatie parkeertarieven.

S

1.248

1.248

1.248

1.248

Door de parkeervraag van toekomstige gebiedsontwikkelingen is het de verwachting dat het gebruik van parkeergarage Croeselaan zal toenemen.

S

208

471

471

1.824

Het opheffen van parkeerplekken in de binnenstad leidt tot lagere baten (MPR 2022).

S

-70

-140

-140

-140

De begrote baten van P+R Papendorp dalen vanaf 2026 i.v.m. het opheffen van het parkeerterrein. De mobiliteitshub XL zal hiervoor in de plaats komen.

S

-

-

-

-711

Anders Reizen (Verkeersmanagement en Mobiliteitsmanagement)

Lagere baten voor projecten mobiliteits- en verkeersmanagement door het verschil in cashflow tussen de jaren. De raming van de baten is gebaseerd op de actualisatie van de kasritmes van de projecten in het MPB 2022.

-160

-859

-864

-869

Doelstelling 3 Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel van verkeersveiligheid

Lagere baten voor projecten verkeersveiligheid. Dit betreft het verschil in cashflow tussen de jaren. De raming van de baten is gebaseerd op de actualisatie van de kasritmes in het MPB 2022 .

S

-393

-393

-393

-393

Totaal baten

1.268

7.880

7.042

8.868

Toelichting op de afwijking lasten

Toelichting op afwijking lasten

I / S

2023

2024

2025

2026

Doelstelling 1 aandeel duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoersmiddelen

Afwijking

Bij de actualisatie van het meerjaren programma bereikbaarheid vindt jaarlijks een bijstelling van het verwachte kasritme (uitgaven) van projecten plaats. Dit verklaart waarom de lasten jaarlijks verschillen.

I

6.802

3.192

1.001

2.018

Vervallen incidentele budgetten VJN 2021 voor: U-Ned, uitwerking mobiliteitsplan, Papendorp, Anders Reizen en taxi- en touringcars.

I

-3.810

-2.855

-5.316

-5.316

Extra structureel budget voor personele capaciteit (uitvoeringskracht) bereikbaarheid gedekt vanuit het MPB 2022.

I

525

525

525

525

Loon- en prijscompensatie en overige verschillen.

S

772

772

772

772

Extra budget voor goederenvervoer vanuit de structurele middelen uit het coalitieakkoord voor Anders Reizen/Goederenvervoer.

S

50

200

200

200

Aanvullende investeringen vanuit het MPB 2022 voor regionale fietsroutes, ontwerp Boorstraat en de alternatieve fietsroutes langs de binnenstad.

I

1.250

400

-

-

Middelen vanuit het coalitieakkoord (Groei in Balans) voor de Oostelijke Brug Waterlinieweg, schaalsprong fiets, fietsenstallingen binnenstad, wijkverkeerkundigen, U-Ned, OV- schaalsprong en exploitatielasten gekoppeld aan investeringen.

S

2.510

3.655

5.315

8.615

Kasschuif vanuit schaalsprong OV

I

-2.000

-6.858

Doelstelling 2 Mobiliteits- en parkeergedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad

Parkeren

De maatregelen uit het coalitieakkoord 2022-2026 waaronder het invoeren van betaald parkeren en de toegekende investeringsmiddelen t.b.v. het auto- en fietsparkeren leiden tot hogere lasten.

S

305

2.814

3.856

4.230

De jaarlijkse prijsindexatie.

S

488

488

488

488

Deze afwijking komt voort uit de mutaties uit het MPR 2021 en 2022. De grootste mutatie betreft de omzetting onderhoudsreserve naar een onderhoudsvoorziening (1,108 miljoen euro) in 2022.

S

-1.618

-1.031

-1.068

-718

De begrote exploitatielasten dalen t.o.v. 2022 door een incidenteel toegekend budget t.b.v. de stijgende energielasten in de parkeergarages.

S

-106

-106

-106

-106

De eigenaarslasten van P+R Papendorp dalen als gevolg van de lineaire afschrijving. In 2025 nemen de lasten toe in verband met de opruimkosten van het parkeerterrein. Tot slot zal in 2026 het parkeerterrein worden opgeheven.

S

-2

-6

207

-220

Anders Reizen (Verkeersmanagement en Mobiliteitsmanagement)

Verwerking van het extra budget uit het MPB  waarmee wegvallende budgetten worden opgevangen. Daarnaast is het kasritme van de projecten verwerkt (kasritme en financiële knelpunten).

S

-3.270

-3.384

-4.417

-272

In het coalitieakkoord (beleidsprioriteiten) zijn middelen beschikbaar gesteld voor de beleidsprioriteit Anders Reizen/Goederenvervoer.

S

700

1.300

2.300

2.300

Doelstelling 3 Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel van verkeersveiligheid I

Bij de jaarlijkse vaststelling in het MPB vindt een bijstelling van het verwachte kasritme (uitgaven) plaats voor de meerjarige projecten.

I

-418

608

-809

531

Aanvullende investering vanuit het MPB 2022 voor de Bernsteinkade

I

100

-

-

-

Totaal lasten

4.278

6.572

948

6.189

Saldo baten en lasten

-3.010

1.308

6.094

2.679

Toelichting op afwijking reserves

x € 1.000

2023

2024

2025

2026

Toevoeging reserves

Betreft een begroot surplus aan parkeerinkomsten die in 2023 eenmalig in de parkeerreserve wordt gestort (MPR 2022).

120

-

-

-

Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve op basis van actuele kasritmes.

-672

-5.520

-10.255

-7.640

Totaal toevoeging

-552

-5.520

-10.255

-7.640

Onttrekking reserves

Wat betreft de parkeerreserves bestaan de verschillen uit de incidentele mutaties uit het MPR (waaronder de begrote aanloopverliezen van twee parkeergarages) en jaarlijkse verrekeningen met de vaste activa- en onderhoudsreserve auto- en fietsparkeren.

-1.620

-1.370

-1.194

-1.913

Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid op basis van actuele kasritmes

6.347

-1.205

-10.117

-910

Totaal onttrekking

4.727

-2.575

-11.311

-2.823

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20