x € 1.000 | |||||||
Doelstelling | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Baten | |||||||
1 Groei aandeel duurzame vervoersmiddelen | 6.090 | 8.069 | 3.649 | 2.635 | 224 | 178 | |
2 Mobiliteits en parkeergedrag beïnvloeden | 45.844 | 54.864 | 60.946 | 68.572 | 70.143 | 72.015 | |
3 Daling aantal verkeersslachtoffers | 143 | 393 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 52.077 | 63.326 | 64.595 | 71.207 | 70.368 | 72.194 | |
Lasten | |||||||
1 Groei aandeel duurzame vervoersmiddelen | 19.862 | 26.820 | 34.919 | 32.709 | 27.317 | 26.776 | |
2 Mobiliteits en parkeergedrag beïnvloeden | 31.499 | 38.542 | 35.039 | 38.618 | 39.802 | 44.244 | |
3 Daling aantal verkeersslachtoffers | 3.378 | 2.427 | 2.109 | 3.035 | 1.618 | 2.958 | |
Totaal Lasten | 54.739 | 67.789 | 72.068 | 74.361 | 68.737 | 73.979 | |
Saldo baten en lasten | -2.662 | -4.462 | -7.473 | -3.154 | 1.631 | -1.785 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 22.099 | 20.561 | 20.009 | 15.041 | 10.306 | 12.921 | |
Onttrekking reserves | 13.056 | 16.322 | 21.049 | 13.747 | 5.011 | 13.499 | |
Geraamd resultaat | -11.705 | -8.701 | -6.433 | -4.447 | -3.664 | -1.207 |
Toelichting
Onderstaande tabel geeft de verschillen weer ten opzichte van begrotingsjaar 2022 (als basisjaar). De afwijkingen worden weergegeven wanneer deze groter zijn dan 0,1 miljoen euro dan wel 10% van het totale budget per doelstelling.
Toelichting op afwijking baten | x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
I / S | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Doelstelling 1 aandeel duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoersmiddelen | |||||
Afwijking | |||||
Het verschil in cashflow tussen deze jaren. De raming van de baten (met name subsidies) is gebaseerd op de actualisatie van de kasritmes voor de projecten in het Meerjarenprogramma Bereikbaarheid (MPB) 2022. | I | -3.524 | -4.438 | -6.849 | -6.895 |
Specifieke Uitkering (SPUK) Schone Lucht voor diverse Luchtmaatregelen zijn grotendeels in 2022 besteed. Dit leidt tot lagere baten en lasten van 2023. | S | -523 | -623 | -623 | -623 |
De specifieke uitkering (SPUK) Nationale Agenda Laadinfrastructuur 2020-2023 is geheel besteed in 2022. Dit resulteert in lagere baten en lasten in 2023 | S | -373 | -373 | -373 | -373 |
Doelstelling 2 Mobiliteits- en parkeergedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad | |||||
Parkeren | |||||
De maatregelen uit het coalitieakkoord 2022-2026 leiden tot hogere parkeerbaten o.a. door het invoeren van betaald parkeren en de verhoging van de parkeertarieven. | S | 4.855 | 12.987 | 14.565 | 15.800 |
De jaarlijkse prijsindexatie parkeertarieven. | S | 1.248 | 1.248 | 1.248 | 1.248 |
Door de parkeervraag van toekomstige gebiedsontwikkelingen is het de verwachting dat het gebruik van parkeergarage Croeselaan zal toenemen. | S | 208 | 471 | 471 | 1.824 |
Het opheffen van parkeerplekken in de binnenstad leidt tot lagere baten (MPR 2022). | S | -70 | -140 | -140 | -140 |
De begrote baten van P+R Papendorp dalen vanaf 2026 i.v.m. het opheffen van het parkeerterrein. De mobiliteitshub XL zal hiervoor in de plaats komen. | S | - | - | - | -711 |
Anders Reizen (Verkeersmanagement en Mobiliteitsmanagement) | |||||
Lagere baten voor projecten mobiliteits- en verkeersmanagement door het verschil in cashflow tussen de jaren. De raming van de baten is gebaseerd op de actualisatie van de kasritmes van de projecten in het MPB 2022. | -160 | -859 | -864 | -869 | |
Doelstelling 3 Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel van verkeersveiligheid | |||||
Lagere baten voor projecten verkeersveiligheid. Dit betreft het verschil in cashflow tussen de jaren. De raming van de baten is gebaseerd op de actualisatie van de kasritmes in het MPB 2022 . | S | -393 | -393 | -393 | -393 |
Totaal baten | 1.268 | 7.880 | 7.042 | 8.868 |
Toelichting op de afwijking lasten
Toelichting op afwijking lasten | I / S | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Doelstelling 1 aandeel duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoersmiddelen | ||||||
Afwijking | ||||||
Bij de actualisatie van het meerjaren programma bereikbaarheid vindt jaarlijks een bijstelling van het verwachte kasritme (uitgaven) van projecten plaats. Dit verklaart waarom de lasten jaarlijks verschillen. | I | 6.802 | 3.192 | 1.001 | 2.018 | |
Vervallen incidentele budgetten VJN 2021 voor: U-Ned, uitwerking mobiliteitsplan, Papendorp, Anders Reizen en taxi- en touringcars. | I | -3.810 | -2.855 | -5.316 | -5.316 | |
Extra structureel budget voor personele capaciteit (uitvoeringskracht) bereikbaarheid gedekt vanuit het MPB 2022. | I | 525 | 525 | 525 | 525 | |
Loon- en prijscompensatie en overige verschillen. | S | 772 | 772 | 772 | 772 | |
Extra budget voor goederenvervoer vanuit de structurele middelen uit het coalitieakkoord voor Anders Reizen/Goederenvervoer. | S | 50 | 200 | 200 | 200 | |
Aanvullende investeringen vanuit het MPB 2022 voor regionale fietsroutes, ontwerp Boorstraat en de alternatieve fietsroutes langs de binnenstad. | I | 1.250 | 400 | - | - | |
Middelen vanuit het coalitieakkoord (Groei in Balans) voor de Oostelijke Brug Waterlinieweg, schaalsprong fiets, fietsenstallingen binnenstad, wijkverkeerkundigen, U-Ned, OV- schaalsprong en exploitatielasten gekoppeld aan investeringen. | S | 2.510 | 3.655 | 5.315 | 8.615 | |
Kasschuif vanuit schaalsprong OV | I | -2.000 | -6.858 | |||
Doelstelling 2 Mobiliteits- en parkeergedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad | ||||||
Parkeren | ||||||
De maatregelen uit het coalitieakkoord 2022-2026 waaronder het invoeren van betaald parkeren en de toegekende investeringsmiddelen t.b.v. het auto- en fietsparkeren leiden tot hogere lasten. | S | 305 | 2.814 | 3.856 | 4.230 | |
De jaarlijkse prijsindexatie. | S | 488 | 488 | 488 | 488 | |
Deze afwijking komt voort uit de mutaties uit het MPR 2021 en 2022. De grootste mutatie betreft de omzetting onderhoudsreserve naar een onderhoudsvoorziening (1,108 miljoen euro) in 2022. | S | -1.618 | -1.031 | -1.068 | -718 | |
De begrote exploitatielasten dalen t.o.v. 2022 door een incidenteel toegekend budget t.b.v. de stijgende energielasten in de parkeergarages. | S | -106 | -106 | -106 | -106 | |
De eigenaarslasten van P+R Papendorp dalen als gevolg van de lineaire afschrijving. In 2025 nemen de lasten toe in verband met de opruimkosten van het parkeerterrein. Tot slot zal in 2026 het parkeerterrein worden opgeheven. | S | -2 | -6 | 207 | -220 | |
Anders Reizen (Verkeersmanagement en Mobiliteitsmanagement) | ||||||
Verwerking van het extra budget uit het MPB waarmee wegvallende budgetten worden opgevangen. Daarnaast is het kasritme van de projecten verwerkt (kasritme en financiële knelpunten). | S | -3.270 | -3.384 | -4.417 | -272 | |
In het coalitieakkoord (beleidsprioriteiten) zijn middelen beschikbaar gesteld voor de beleidsprioriteit Anders Reizen/Goederenvervoer. | S | 700 | 1.300 | 2.300 | 2.300 | |
Doelstelling 3 Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel van verkeersveiligheid I | ||||||
Bij de jaarlijkse vaststelling in het MPB vindt een bijstelling van het verwachte kasritme (uitgaven) plaats voor de meerjarige projecten. | I | -418 | 608 | -809 | 531 | |
Aanvullende investering vanuit het MPB 2022 voor de Bernsteinkade | I | 100 | - | - | - | |
Totaal lasten | 4.278 | 6.572 | 948 | 6.189 | ||
Saldo baten en lasten | -3.010 | 1.308 | 6.094 | 2.679 |
Toelichting op afwijking reserves | x € 1.000 | |||
---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Toevoeging reserves | ||||
Betreft een begroot surplus aan parkeerinkomsten die in 2023 eenmalig in de parkeerreserve wordt gestort (MPR 2022). | 120 | - | - | - |
Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid en de vaste activa reserve op basis van actuele kasritmes. | -672 | -5.520 | -10.255 | -7.640 |
Totaal toevoeging | -552 | -5.520 | -10.255 | -7.640 |
Onttrekking reserves | ||||
Wat betreft de parkeerreserves bestaan de verschillen uit de incidentele mutaties uit het MPR (waaronder de begrote aanloopverliezen van twee parkeergarages) en jaarlijkse verrekeningen met de vaste activa- en onderhoudsreserve auto- en fietsparkeren. | -1.620 | -1.370 | -1.194 | -1.913 |
Verschillen in jaarlijkse verrekeningen met de reserve Bereikbaarheid op basis van actuele kasritmes | 6.347 | -1.205 | -10.117 | -910 |
Totaal onttrekking | 4.727 | -2.575 | -11.311 | -2.823 |