Programma's

Bereikbaarheid

Omschrijving

Doelstelling 1 Toename van het aandeel duurzame, gezonde en ruimte-efficiënte vervoersmiddelen

  • In 2023 gaan we na Zuidwest, Noordoost en Oost door met de gebiedsgewijze uitwerking van het Mobiliteitsplan; we ronden Overvecht af en gaan aan de slag met Vleuten – De Meern en Leidsche Rijn, waarbij we rekening houden met de ontwikkeling van Rijnenburg.
  • We starten (of gaan verder) met de voorbereiding van de mobiliteitsprojecten voor de versnelling van de woningbouw (noordwest en zuidwest) in de komende drie tot vijf jaar. Deze projecten zijn opgenomen in de versnellingsafspraken met het Rijk.

Fiets en voetganger:

  • Vaststellen van het ontwerpen voor de Weerdsingel Oostzijde, nieuwe brug over de Kromme Rijn bij de Mytylweg en routes om de Noord en om de Zuid;
  • Uitwerken van varianten oostelijke brug Waterlinieweg als onderdeel van de fietsroute om de zuid (zoals opgenomen in investeringspakket 'groei in balans');
  • Vaststellen en uitwerken voorkeursvarianten fietsverbindingen bij Boorstraat en Demkabrug als onderdeel van Dom-tot-Damfietsroute;
  • Vaststellen van het ontwerp van verschillende regionale en doorfietsverbindingen, zoals de Gageldijk, Klopdijk, Utrecht-Hilversum en Houten-Lage Weide;
  • Naar verwachting start de uitvoering van:
    • herinrichting kruising Platolaan/Weg tot de Wetenschap;
    • Jutfaseweg (onderdeel van de doorfietsroute naar Nieuwegein);
    • Archimedeslaan in combinatie met onderhoudswerkzaamheden;
    • Regionale doorfietsroute Utrecht – Amersfoort;
  • Voorbereiding uitvoering herinrichting Maliebaan;
  • Start pilot speed pedelec (ontheffing voor gebruik fietspaden);
  • Uitwerking plannen nieuwe gebouwde fietsenstallingen Jaarbeurspleingebouw, tweede Knoopstalling, Vaartsche Rijn en Hoog Catharijne (P1 en P4);
  • We gaan het gebruik van alternatieve fietsroute langs binnenstad stimuleren;
  • Uitwerking netwerk voor de voetganger (inclusief groene ommetjes).

Openbaar vervoer en auto:

  • We sluiten een samenwerkingsovereenkomst met de provincie in het kader van de Alliantie Stedelijke OV Utrecht. Deze alliantie voorziet in een langjarige samenwerking tussen de provincie en de gemeente voor de verbetering van het openbaar vervoer in samenhang met verstedelijking.
  • We verbeteren de toegankelijkheid van de bushaltes.
  • We zijn de Westelijke Stadsboueavard aan het herinrichten;
  • In 2023 starten we naar verwachting de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg, Socrateslaan en Euopalaan-noord.
  • De Kanaalstraat leveren we eind 2023 op, begin 2025 leveren we het hele project (incl. Damstraat) op.

Goederenvervoer:

  • We voeren de pilot ‘logistiek lab pakketbezorging/buurtdepots’ uit en realiseren daarbinnen drie buurtdepots in de stad.
  • We voeren een beleidsregel bouwlogistiek in; waarmee we meer kunnen sturen op het gebruik van een bouwhub en het efficiënt aan- en afvoeren van materiaal, materieel en personeel bij bouwprojecten.
  • We streven ernaar om een samenwerkingsovereenkomst ‘logistiek over water’ af te sluiten met regionale partners,
  • We leveren een digitale vrachtwagen-bereikbaarheidskaart met routeplanner.

Luchtkwaliteit:

  • We zetten in op het versneld verbeteren van de luchtkwaliteit, strevend naar het behalen van de WHO-advieswaarden. Dat doen we door het uitvoeren van de maatregelen in het uitvoeringsprogramma ‘Utrecht kiest voor gezonde lucht’:
    • Een milieuzone voor personenauto's, bestelauto's en vrachtwagens
    • Gebruikmaken van de mogelijkheden die het Omgevingsplan biedt om het gebruik van de meest vervuilende mobiele (bouw)werktuigen te verbieden
    • Inzetten van de subsidie en voorlichtingscampagne op gebied van het verminderen van houtstook
    • Stimuleren van de juiste bandenspanning door gratis slimme bandenpompen aan te bieden nabij de afvalscheidingsstations
    • Meten via het Luchtmeetnet en onderzoeken of we met sensoren kunnen meten
    • Landelijke samenwerking in het Schone Lucht Akkoord, met focus op verschoning van de binnenvaart en mobiele (bouw)werktuigen, en vermindering van houtstookemissie
    • Onderzoeken van aanvullende maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren, zodat we kunnen gaan streven naar de nieuwe WHO-advieswaarden uit 2021. Het onderzoek is voor de zomer van 2023 gereed.

Emissieloos vervoer:

  • We stimuleren en faciliteren de transitie naar emissieloos vervoer door: 
    • Datagestuurd (op basis van de bezetting van de bestaande laadpalen) bijplaatsen van oplaadinfrastructuur, voor personen, logistiek en voor taxi’s
    • Plaatsen van snelladers op winkellocaties en bij sportvoorzieningen. 

Doelstelling 2 Mobiliteits- en parkeergedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad

  • Mobiliteitsmanagement: We voeren ons mobiliteitsmanagement uit via het regionale samenwerkingsverband Goedopweg, looptijd 2019 t/m 2024:
    • Met werkgevers en onderwijsinstellingen maken we op vrijwillige basis afspraken over thuiswerken, duurzaam reizen en hybride onderwijs
    • We zetten de werkgeversaanpak in 3 gebieden door in Utrecht Oost (20% reductie autogebruik, 20% groei fiets en 10% groei OV en overall afvlakken pieken in 2025), het Stationsgebied (OV boven auto in beleid (tot 20% extra reistijd), 2.500 extra medewerkers op de fiets, gemiddeld <60% op kantoor, 2.600 reizen op rustige dagen/tijdstippen in 2025) en in Lage Weide De Wetering Haarrijn (5.000 werknemers uit de auto en verbeteren fiets infrastructuur door overheden in 2025)
    • We bereiden de werkgeversaanpak uit met het gebied A12-zone
    • We streven ernaar dat 100 MKB-bedrijven in 2023 een mobiliteitsscan uitvoeren om duurzaam reisgedrag te stimuleren
    • Ook in 2023 bieden we weer fietsactiviteiten op scholen en fietslessen in wijken aan om veilig fietsen te stimuleren en fietsen voor iedereen toegankelijk te maken
    • In 2023 zetten we de Fietshub door. We streven ernaar om minimaal 500 fietsen aan te bieden
    • We voeren de mobiliteitsmanagementaanpak uit gericht op reizigers onder vijftien kilometer bij de herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard. Met onder andere hubs voor deelmobiliteit, fiets- en deelmobiliteitstimulering en een communicatieaanpak. Doel is 300 autospitsmijdingen per dag.

Verkeersmanagement:

  • We starten de voorbereiding en/of uitvoering van verschillende Dynamisch VerkeersManagement (DVM) projecten: DVM Socrateslaan (start uitvoering), DVM Westelijke Stadsboulevard (uitvoering, gereed 2024), DVM Lombokplein (afronden voorbereiding), DVM Zuid-West (start voorbereiding).
  • We realiseren de update autobewegwijzering en is de fietsbewegwijzering planvorming gereed.
  • We hernieuwen de regionale samenwerking voor multimodaal verkeersmanagement.

Deelmobiliteit:

  • We streven ernaar om 4-8 buurt- en wijkhubs met deelmobiliteit te realiseren.
  • We voeren kwalitatief en kwantitatief onderzoek uit om beter inzicht te krijgen in de behoefte van (potentiële) gebruikers, waaronder groepen die moeilijk toegang hebben tot mobiliteit, bijvoorbeeld vanwege een laag inkomen of beperkte digitale vaardigheden.
  • We starten met stimuleringsregelingen gekoppeld aan verandermomenten in het leven van mensen, herinrichting in de stad, specifieke doelgroepen (minima, studenten, onderwijzers, zorgpersoneel).
  • We richten een informatiepunt op voor vragen, klachten, aanbod etcetera rondom deelmobiliteit.

Smart Mobility/digitalisering:

  • Uitvoering van meerdere pilots met dynamisch/flexibel ruimtegebruik.
  • We herijken onze strategie smart mobility (gereed voorjaar 2023) en gaan vanuit deze nieuwe strategie minimaal drie nieuwe innovatieve projecten starten.
  • Binnen de opgave digitalisering mobiliteitsdata hebben we als doel om eind 2023 13 data-items gedigitaliseerd en ontsloten te hebben.

Parkeren:

  • We maken een raadsvoorstel voor de wijze waarop en de volgorde waarin we versneld betaald parkeren stadsbreed invoeren. We starten direct daarna met de uitvoering.    
  • We komen met een integrale aanpak voor het opheffen van parkeerplekken ten gunste van lopen en verblijven, fietsenrekken, deelmobiliteit en spelen. In de uitvoering sluiten we aan bij projecten en aanvragen van bewoners.
  • We maken een toegankelijk loket waar mensen terecht kunnen met aanvragen voor vergroening, fietsenrekken en verblijf in de openbare ruimte, op parkeerplaatsen en daarbuiten.
  • We maken een nadere uitwerking van het beleid en producten voor parkeren op afstand.
  • In het kader van een beter toegankelijke binnenstad passen we de ligging van de huidige algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in de Binnenstad waar nodig aan.

Doelstelling 3 Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel van verkeersveiligheid

  • We verwachten in 2023 te starten met de definitieve maatregelen op het kruispunt van de tram op Weg der Verenigde Naties/Overste den Oudenlaan. Dan passen we ook de Donaudreef aan. Ook treffen we maatregelen in verschillende straten in Overvecht, Kanaleneiland en in het noordelijk deel van de Amsterdamsestraatweg.
  • We geven verder vorm aan de voorbereiding van de integrale projecten Welgelegen en Den Hommel, Amazonekwartier, Taagdreef en Rotsoord waarbij zoveel we mogelijk inzetten op een ‘in één keer goed’ aanpak. Zoals opgenomen in het investeringspakket ‘Groei in balans’.
  • We voeren educatieve projecten uit en zetten in op handhaving van verkeersveilig gedrag.
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20