Belangrijke risico's
Risico | Maatregel |
---|
- Benodigde samenwerking en cofinanciering voor de noodzakelijke maatregelen komen niet rond. Hierdoor kan de mobiliteitstransitie niet volgens het gewenste tempo worden gerealiseerd.
| Meer onderzoek zoals lightrail, inzet op lobby richting regio en Rijk en activeren van partners. |
---|
- Benodigde innovatie als alternatief voor auto gaat niet snel genoeg of is niet voldoende voor groei stad (DVM, MaaS, parkeerhubs, etcetera.)
| Gesprekken met deelaanbieders, 40 euro gebruikstegoed voor deelmobiliteit, opleggen PvE ten behoeve van opschaalbaarheid, parkeerbeleid (hogere tarieven, lage parkeernormen, weghalen autoparkeerplaatsen). |
---|
- Deel van bestaande of nieuwe inwoners kan niet meedoen aan maatschappij / maatschappelijk verkeer, met een grotere ongelijkheid in stad als gevolg.
| Doelgroepen kennen en er gericht op inspelen met maatregelen en ook op de effectiviteit van die maatregelen monitoren. |
---|
- Emissieloos vervoer: Door grotere afhankelijkheid en toename van energiegebruik bestaat de kans dat het stroomnet het niet meer aan kan, met als gevolg onvoldoende leveringsgarantie, en ook stagnatie van de realisatie van laadpalen.
| Tijdig opwaarderen van het stroomnetwerk. Stimuleren van bi-directioneel laden. |
---|
- Luchtkwaliteit: door de EU grenswaarden en de WHO advieswaarden niet (op tijd) te behalen bestaat de kans op een minder snellere verbetering van de luchtkwaliteit, met gevolgen voor de gezondheid van inwoners, ondernemers en bezoekers.
| Lokale luchtmaatregelen uitvoeren/intensiveren. Lobby naar het Rijk via het Schone Lucht Akkoord. Lobby EU. Monitoring. |
---|
Zie voor een totaaloverzicht de Weerstandsvermogen en Risicobeheersing .