Programma's

Economie & Werkgelegenheid voor Iedereen

Omschrijving

Doelstelling 1 Utrecht heeft voldoende toekomstbestendige werknemers en werkgelegenheid die passend is bij de groei van de stad.

  • Marktgroepen:
    • Gezondheid: helpen oplossen van knelpunten op de arbeidsmarkt en stimuleren van zorgorganisaties om vorm te geven aan zorginnovatie door nieuwe innovatieve functies te creëren en gebruik te maken van arbeidsbesparende technologie, zodat zorg toegankelijk blijft.
    • Onderwijs: zie aanpak ‘Utrecht leert’ in het Programma Onderwijs.
    • ICT en digitale vaardigheden: ondersteunen van ons bedrijfsleven in de digitale transformatie, aangezien digitale transformatie zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en markten, de concurrentiekracht vergroot én banengroei en de werkgelegenheid versterkt.
    • Bouw, techniek, energietransitie & circulair: borgen van de projecten die afgelopen tijd zijn ontwikkeld om de mismatch te verkleinen, en focus meer richten op duurzaamheid, circulaire economie en energietransitie.

Ondersteunend instrument is een nog te ontwikkelen subsidieregeling (opvolger ‘Fonds Mismatch Arbeidsmarkt’ en regeling ‘Stimuleren initiatieven toekomstbestendige werkgelegenheid’).

  • Toekomstbestendig mkb: versterken samenwerking met ROM, start nieuwe regeling ecosysteem starters en groeiers, EFRO-middelen investeren in innovatieve projecten, aantrekken van externe financiering voor innovatie.
  • Economisch profiel: neerzetten en uitdragen van sterk, onderscheidend economisch profiel op gezondheid in samenwerking met Economic Board Utrecht en partners in de regio. Versterken van internationale samenwerking en zichtbaarheid rond kennis, talent en bedrijvigheid. Dit economisch profiel houdt overigens niet in dat de inspanning van de gemeente slechts hiertoe beperkt is. Dit betekent wél dat we scherpe keuzes maken in welke zaken we gebruiken voor onze profilering (de etalage), net als andere regio’s dat doen. Waar mogelijk zoeken we ook naar crossovers, tussen bijvoorbeeld gezondheid en circulariteit, daarbij ook kijkend naar de verschillende belangrijke werklocaties in de stad.
  • Instrumenten vestigingsklimaat: versterken en opstarten intensiveringsprojecten met Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU), versterken samenwerking met WOM Noordwest, evaluatie Ondernemersfonds Utrecht (OFU).
  • Verdere implementatie en doorvertaling van de RSU2040 naar werklocaties, voor een integrale afweging en kansen om verschillende vormen van ruimtegebruik met elkaar te combineren, en profielen die passen bij Utrecht en de betreffende locatie. Denk bijvoorbeeld aan combinaties van werken en wonen, maar ook werken en groen. Wij verwachten hier in het tweede kwartaal van 2023 over te besluiten.
  • Werken in de wijk: in het vierde kwartaal van 2023 rapporteren we over de diverse mogelijkheden en concepten van Werken in de Wijk, en de voortgang binnen de ruimtelijke projecten.
  • Regionale Programmering voor bedrijven: implementatie van de intensiverings- en transformatieopgave zoals deze voortvloeit uit de Programmeringsafspraken. Besluitvorming vindt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023 plaats in Gedeputeerde Staten, waarna de regiogemeenten ook tot besluitvorming overgaan.
  • Samen met de Utrechtse ondernemers maken we een aanpak verduurzaming van werklocaties.
  • Start uitgifte en ontwikkeling van circulaire werklocatie Strijkviertel, waarbij we balans zoeken tussen voldoende banen en onze circulaire ambities. Met de middelen voor uitvoeringskracht economie versterken we de capaciteit hierop.
  • Kantoorlocaties zijn beperkt beschikbaar, daarom koesteren we de bestaande voorraad. Kantoren worden steeds meer plekken zullen zijn voor ontmoeting, netwerken en inspiratie, dit leidt tot een andere maar vooralsnog geen kleinere vraag. We proberen programmeringsafspraken met de provincie te maken om daarmee schuifruimte te creëren bij ruimtelijke ontwikkelingen, en indien nodig zelfs te pleiten voor vergroting van het kantorenprogramma.
  • De evenementen-/cultuursector is nog steeds herstellend van twee jaar coronamaatregelen. Het ontbreekt aan financiële buffers, het aantal bezoekers is nog niet op het oude niveau en ook de toekomst is onzeker. Tegelijkertijd verandert Utrecht en de ruimte voor evenementen. De (beperkte) ambtelijke capaciteit voor evenementen zet zich in om de bestaande culturele infrastructuur overeind te houden, en evenementen (veilig) te laten plaatsvinden met aandacht voor de balans van leefbaarheid en levendigheid.
  • Flitsbezorging is een relatief nieuw fenomeen. Het is bovendien een vorm van distributie die ook veel overlast kan veroorzaken. Dit maakt dat we beleid ontwikkelen over de vraag hoe om te gaan met flitsbezorging en wat de voorwaarden en condities zijn waaronder flitsbezorging kan functioneren. Wij streven naar besluitvorming in het derde kwartaal van 2023.
  • Wij zijn verantwoordelijk voor de toewijzing van standplaatsen, conform de Europese Dienstenrichtlijn ‘schaarse vergunningen’. Dat betekent dat de gemeente bij nieuwe vergunningverlening eerlijke en transparante mededinging moet organiseren. Omdat huidige vergunningen aflopen per 1 januari 2024, ontwerpen we in 2023 een nieuwe verdeling van de vergunningen.
  • Wij geven uitvoering aan Motie 2022/M25 'Steun ondernemers vanuit de TONK', met inzet op Ondernemer Centraal, vitale winkelgebieden, versterken binnenstad, compensatie energieprijzen voor inwoners met een laag inkomen, advies en implementatie energiebesparende maatregelen voor kwetsbare ondernemers en ondersteunen kwetsbare ondernemers in de evenementenbranche rond thema ‘gezonde mensen en gezonde leefomgeving’.
  • In 2023 continueren we het evenementenfonds en zetten we in op de spreiding van evenementen met oog voor de balans van leefbaarheid en levendigheid. Naast een evenementenfonds betekent dit het opstarten van besluitvorming voor tien locatieprofielen op de locaties waar we spreiding willen stimuleren en de balans van leefbaarheid en levendigheid extra aandacht vraagt. Hiermee zetten we een eerste stap om de basis voor evenementen te versterken en werken we na 2023 verder toe naar een stevig evenementenbeleid met keuzes voor welke evenementen passen bij Utrecht en met bijbehorende organisatie, capaciteit en middelen om dat te realiseren. Denk daarbij aan het onderzoek naar een locatie voor grootschalige evenementen, werken met duurzame leges en het proactief communiceren over evenementen. Volgens ons vormt dit uiteindelijk de basis voor een duurzame groei van de stad en balans tussen leefbaarheid en levendigheid voor haar inwoners en flora en fauna.
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20