Programma's

Onderwijs

We beginnen vroeg. Investeren in het tegengaan van onderwijsachterstanden bij jonge kinderen blijkt het meest effectief.
We streven naar een kansrijke start voor jonge kinderen door taalstimulering thuis, op de voorschool en in het basisonderwijs. We willen ieder kind met een risico op een taalachterstand bereiken met de voorschool.

De ontwikkeling van kinderen kent geen onderbrekingen, de overgangen verlopen soepel .

Soepele overgangen op cruciale momenten in de schoolloopbanen en binnen de schooldag zijn belangrijk voor kinderen. Voorbeelden zijn de Utrechtse Kindcentra, de POVO-procedure, 10-14 onderwijs, brede brugklassen en de overstap VO-MBO.

Kinderen en jongeren worden voldoende uitgedaagd om zich optimaal te ontwikkelen.
We willen bereiken dat kinderen ontdekken wat bij ze past en waar ze goed in zijn, in een veilig en fijn schoolklimaat. Ook de bibliotheek heeft hierin een belangrijke plek.

Waar iets extra’s nodig is qua ondersteuning en aanbod voor maximale onderwijskansen, organiseren we dat met de partners in de stad.
We zorgen er voor dat er voor alle kinderen en jongeren een passende plek is in het onderwijs om tot ontwikkeling te komen, waar nodig passend ondersteund door samenwerkende kernpartners in (jeugd)zorg. We zetten ons er maximaal voor in dat er geen kinderen of jongeren zonder passend aanbod thuiszitten. Als de afstand naar de school te groot is, of als een kind niet zelfstandig naar school kan bieden wij een oplossing in de vorm van (een vergoeding voor) leerlingenvervoer.

De leraar centraal voor de ontwikkeling van het kind.
Het lerarentekort is een blijvend urgent vraagstuk. Iedere leerling heeft recht op goed onderwijs, voldoende goede docenten is hierbij de achillespees.

Podium voor het mbo.

Het bieden van een podium voor mbo-studenten blijft nodig. We willen dat alle mbo-studenten zich gelijkwaardig behandeld voelen.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20