1 Alle kinderen en jongeren doorlopen hun eigen unieke pad naar kansrijke deelname aan de samenleving.
Gemiddeld jaarlijks bereik % van deelnemende kinderen met risico op taal- en/of ontwikkelachterstand (VE indicatie) aan de Voorschoolse Educatie
89%
69%
85%
90%
90%
90%
Oorsprong
voor 2015
Toelichting
het percentage van het totaal aantal kinderen met een VE indicatie dat gebruik maakt van een VE aanbod.
Bron
Uitvoerders VE in Utrecht
Analyse
We streven naar een zo hoog mogelijk bereik, zo veel mogelijk kinderen met een indicatie voor voorschool die ook daadwerkelijk naar de voorschool gaan.
Aantal thuiszittende kinderen als gevolg van ontbrekend leerlingenvervoer
Schooljaar 2010-2011
0
0
0
0
0
Oorsprong
Onbekend
Toelichting
Geen verdere toelichting
Bron
Administratie Leerlingzaken/thuiszitters
Analyse
Er is geen verschil tussen 2022 en 2023 want in beide gevallen is het streven 0, wat ook is gehaald
Klanttevredenheid
-
8
8
7,5
7,5
7,5
Oorsprong
Onbekend
Toelichting
Gemeten wordt de beleving van het vervoer per taxi. Is de taxi op tijd? Zijn ouders en leerlingen tevreden met de chauffeur, de afdeling Leerlingenvervoer van de gemeente en de afdeling planning van de vervoerder?
Bron
Klanttevredenheidsonderzoek
Analyse
Vanwege het chauffeurstekort en de voorgestelde nieuwe verordening is er gekozen om de ambitie bij te stellen naar het cijfer 7,5
% van de Utrechtse bevolking dat lid is van de bibliotheek
2010
22%
25%
25%
25%
25%
Oorsprong
Raadsbrief met kenmerk 16.504016 en Voorjaarsnota 2016
Toelichting
Deze indicator gaat uit van een percentage van de bevolking.
Bron
Jaarverslag Bibliotheek
Analyse
Voorheen werkten we met een absoluut getal wat al een aantal jaren makkelijk werd gehaald. Door nu te werken met een percentage, groeit de opgave van de bibliotheek mee met de stad. 25% is een pittige uitdaging.
Het % niet vervulde vacatures in het primair onderwijs
-
7,3%
3%
-
-
8%
Oorsprong
Ministerie OCW
Toelichting
percentage niet vervulde vacatures in het primair onderwijs
Bron
Peiling personeelstekort PO, OCW ; ministerie van OCW
Analyse
Het ministerie OCW maakt prognoses per 5 jaar en hierdoor is het niet mogelijk om voor elk jaar een prognose op te nemen.
Het % niet vervulde vacatures in het voortgezet onderwijs
-
niet beschikbaar
-
-
-
5%
Oorsprong
ministerie van OCW
Toelichting
OCW heeft geen cijfers van de personeelstekorten in het VO per regio, alleen per vak. Er zijn grote verschillen tussen de vakken.
Bron
De arbeidsmarkt voor leraren VO- regio Utrecht 2020-2025 ; ministerie van OCW
Analyse
Helaas is het voor het CBS niet mogelijk om de cijfers van lerarentekort VO aan te leveren. Het heeft daarom nu geen zin om een doelstelling op te nemen.
Aantal beschikbare Voorschoolse Educatie (VE) plaatsen
-
1.392
1.260
1.260
1.330
1.400
Oorsprong
voor 2015
Toelichting
We meten hiermee het aantal beschikbare plaatsen op de voorschool in Utrecht. Afhankelijk van de ontwikkeling van het bereik (= deelname %) kunnen we dit aantal jaarlijks verhogen of verlagen.
Bron
Uitvoerders VE in Utrecht
Analyse
Er zijn rond de 1400 peuters met een indicatie. Om het gewenste bereik te halen is dit aantal beschikbare plaatsen nodig. Dit komt omdat een deel van de peuters met indicatie naar de reguliere opvang gaat.
Aantal benaderde jongeren tussen de 18-23 jaar die niet (meer) naar school gaan en nog geen startkwalificatie hebben behaald, zonder inkomen of een inkomen onder de €300 per maand (Focus-aanpak).
-
1.194 per jaar
1.000 per jaar
1.000 per jaar
1.000 per jaar
1.000 per jaar
Oorsprong
Jaarverslag Leerlingzaken
Toelichting
Nieuwe indicator per juli 2023
Bron
Jaarverslag Leerlingzaken
Analyse
We kiezen voor het benaderen van 1.000 jongeren tussen de 18-23. Enerzijds is het ambitieus maar we denken (gebaseerd op ervaringen in voorgaande jaren) dat dit de groep jongeren is die de begeleiding vanuit Focus nodig hebben.
Aantal thuiszitters 5-18 jaar
27 (2021)
27
0
0
0
0
Oorsprong
Jaarverslag Leerlingzaken en voortgangsrapportage Passende Plek
Toelichting
Nieuwe indicator per juli 2023
Bron
Jaarverslag Leerlingzaken en voortgangsrapportage Passende Plek
Analyse
In Utrecht staan wij ervoor dat elk kind zich optimaal ontwikkelt en maken wij dat mogelijk door onderwijs en zorg optimaal integraal vorm te geven. Dit geldt voor alle kinderen en jongeren en zeker ook voor de meest kwetsbare. Daarom gaan we inzetten op de ambitie nul thuiszitters. Zodat niemand zich uitgesloten voelt van het onderwijs, scholen maximaal verantwoordelijk mogen zijn voor alle kinderen en de jeugdhulp zich optimaal kan verbinden aan het onderwijs.
2 Moderne en toekomstbestendige huisvesting van scholen, die voldoende passend en duurzaam is
Aantal wijken (van de 10) met voldoende schoolgebouwen voor primair onderwijs (112,5% of meer)
-
7
8
9
9
9
Oorsprong
Eerste Berap 2020
Toelichting
Per wijk wordt de capaciteit van de schoolgebouwen vergeleken met de benodigde capaciteit. Dit wordt voor de tien wijken berekend. In de Voortgangsrapportage onderwijshuisvesting wordt per wijk aangegeven wat het saldo is.
Bron
Leerlingprognose, gebouwadministratie gemeente Utrecht en MPOHV
Analyse
We streven naar voldoende capaciteit in alle 10 wijken.
Schooldaken met zonnepanelen
-
30,7
30%
30%
31,3%
47%
Oorsprong
Eerste Berap 2020
Toelichting
Zonnepanelen dragen bij aan duurzame schoolgebouwen. Bij grote bouwprojecten (o.a. bij renovatie en nieuwbouw) worden vaak zonnepanelen toegepast. Daarnaast plaatsen sommige schoolbesturen op eigen initiatief zonnepanelen op het dak.
Bron
Schooldakrevolutie
Analyse
We willen het aantal schooldaken met zonnepanelen uitbreiden.
Aantal wijken (van de 2) met voldoende schoolgebouwen voor voortgezet onderwijs (112,5% of meer)
-
0
0
0
0
0
Oorsprong
Eerste Berap 2020
Toelichting
Per wijk wordt de capaciteit van de schoolgebouwen vergeleken met de benodigde capaciteit. Dit wordt voor twee gebieden berekend. In de Voortgangsrapportage onderwijshuisvesting wordt per gebied aangegeven wat het saldo is.
Bron
Leerlingprognose, gebouwadministratie gemeente Utrecht en MPOHV
Analyse
Voor de hele stad geldt dat er structureel te weinig capaciteit voor het voortgezet onderwijs beschikbaar is. Door middel van de huisvestingsafspraken voortgezet onderwijs wordt er capaciteit toegevoegd, deze effecten zijn nog niet meegenomen in deze aantallen. Voor het VO gebruiken we een indeling in twee delen van de stad, oost en west van het Merwedekanaal.
Schoolgebouwen zonder aardgasaansluiting
-
30,7%
30,7%
31,3%
31,3
47%
Oorsprong
Eerste Berap 2020
Toelichting
Bij grote bouwprojecten worden schoolgebouwen van het aardgasnetwerk losgekoppeld (o.a. renovatie/nieuwbouw). Het percentage laat het deel van de schoolgebouwen zien dat is losgekoppeld ten opzichte van het totaal aan schoolgebouwen in de gemeente.
Bron
MPOHV
Analyse
In het kader van de energietransitie streven we naar uitbreiding van het aantal schoolgebouwen dat "van het gas af" is.
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20