Programma's

Onderwijs

Belangrijke risico's

Risico

Maatregel

  1. Door de toenemende personeelstekorten in alle maatschappelijke sectoren (onderwijs, politie, zorg, jeugdhulp, kinderopvang) is het oplossen van het lerarentekort nog moeilijker. Dat het onderwijs meer onderwijsassistenten aanneemt heeft bovendien direct gevolgen voor de kinderopvang waar medewerkers overstappen naar onderwijs.

In Utrecht Leert! werken gemeente en schoolbesturen PO, VO, MBO, pabo’s en lerarenopleidingen samen om het personeelstekort in het onderwijs terug te dringen. En door anders organiseren zoals de inzet van onderwijsambassadeurs en werkstudenten.
De G4 en Almere en de schoolbesturen spreken met het ministerie van OCW over terugdringen van personeelstekort en hoe hiermee om te gaan met personeelstekort. 

  1. Door de maatregelen tegen Corona is er extra druk op het aanwezige personeel. Inhaalprogramma’s en intensivering van begeleiding in het onderwijs betekenen dat er extra personeel nodig is om het uit te voeren Een nieuwe Coronagolf is mogelijk. Het Rijk geeft geen duidelijkheid over wat organisaties dan moeten doen om besmettingen te voorkomen.

Wij zoeken samen met het onderwijs naar manieren om het aanbod anders te organiseren.
Vraag het Rijk om een escalatieladder, die ondersteunt bij beslissingen over welk type maatregelen wanneer te nemen.

  1. Het gebrek aan betaalbare woningen en slechte bereikbaarheid in een groeiende stad zorgen ervoor dat het niet makkelijk is om nieuw personeel aan te trekken.

In het coalitieakkoord zijn ambities opgenomen met betrekking tot de toegankelijkheid van het woningaanbod voor mensen in maatschappelijke beroepen, en woon-werk verkeer. Ruimte en onderwijs trekken hierin samen op.

  1. In nieuwe coalitieakkoord zijn meer middelen toegekend voor onderwijshuisvesting. Toch blijft het risico bestaan dat we niet kunnen uitvoeren volgens de verordening door de verder stijgende bouwkosten en het voortduren van krapte op de arbeidsmarkt.

In de raadsbrief over de stijgende (bouw)kosten van 1 april 2022 hebben we aangegeven het effect van de stijgende prijzen nader te onderzoeken. De lijn is en blijft dat prijsstijgingen primair worden opgevangen binnen de beschikbare budgetten, voor investeringen betreft dit in de post onvoorzien van het project en/of door aanpassingen in het programma.

We werken hard om de beschikbare personele capaciteit op orde te krijgen (vooral projectleiders). Dat betekent dat we op dit moment keuzes maken in de uitvoering om de lopende projecten niet (verder) te laten stagneren. We zetten in op het op orde brengen van de personele capaciteit in 2023.

  1. De coronapandemie, inflatie en de oorlog in Oekraïne is de kloof tussen groepen verder vergroot. Dit leidt tot een steeds groter wordende groep die in de problemen komt en die stress heeft over de bestaanszekerheid. Kinderen uit deze gezinnen krijgen minder gelijke kansen.

We investeren ongelijk in gelijke kansen. In het basisonderwijs en het aanbod van brede scholen doen we dit door jonge kinderen met een taalachterstand en achterstand in sociaal emotionele ontwikkeling al vroeg extra te ondersteunen. Hierbij trekken onderwijs werk en inkomen, gezondheid en wonen samen op.

  1. Landelijke ontwikkelingen, zoals de uitbreiding van taken, of de steeds grotere nadruk op het controleren van kwaliteit door cijfers staan haaks op de Utrechtse manier van werken en hebben mogelijk gevolgen voor onze effectiviteit.

Op tijd met een lobby naar het Rijk in zetten op de Utrechtse manier van werken. Zoals het Utrechtse sturingsmodel en de Utrechtse aanpak in het sociaal domein.

Zie voor een totaaloverzicht de Weerstandsvermogen en Risicobeheersing .

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20