Programma's

Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed

Omschrijving

Doelstelling 1 Herontwikkeling van de fysieke leefomgeving draagt bij aan gezonde groei met kwaliteit en in balans

  • We werken aan de vele lopende en nieuwe projecten in de gebieden en sturen daarbij op integraliteit tussen deze projecten en de doorvertaling van bestuurlijke ambities.
  • We werken aan de integrale aanpak openbare ruimte, hierbij combineren we aanpak riolering met groen, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Dit in nauwe samenhang met de vastgoedontwikkeling en binnen de kaders van de toegekende versnellingsgelden en middelen groei in balans.
  • We hebben intensief overleg met bewoners en verbeteren het Omgevingsmanagement in de wijk.
  • Grondbeleid: Wij voeren de door de gemeenteraad vastgestelde Conversieregeling Erfpachten 2017 uit. Met de woningcorporaties, verenigt in de Stichting Utrechtse Woningcorporaties (STUW), zullen voor de jaren 2023 en volgend nieuwe Prestatieafspraken worden gemaakt. In het coalitieakkoord Utrecht 2022-2026 is opgenomen dat de gemeente bindende afspraken maakt met de corporaties over een stop op de verkoop van sociale huurwoningen vanaf het moment dat de verhuurderheffing wordt afgeschaft (2023). Hiermee zullen de huidige afspraken over verkopen van corporeel bezit en de besteding van de meerwaardeafdracht niet worden voortgezet
  • Sport, spel en bewegen: We gaan de Visie Speelruimte verder uitwerken. Dit betekent onder andere investeren in personele capaciteit en kwaliteit en het uitwerken van speelruimtescans in gerichte verbeteringen.
  • Externe Subsidies: Wij werken samen met internationale partners, kennisinstellingen, Economic Board Utrecht, Regionale Ontwikkelingsmaatschappij en culturele instellingen op thema’s die aansluiten bij de Utrechtse ambities om subsidiemogelijkheden zo goed mogelijk te benutten in Europese subsidieprogramma’s, zoals Horizon 2020, Interreg en European Urban Initiative.
  • We versterken onze inzet op het benutten van provinciale en nationale mogelijkheden. Dit doen we door het agenderen van de opgaven van de stad bij verschillende overheidslagen.
  • We verbinden de activiteiten van de opgaven voor de stad met de externe (financierings)mogelijkheden.
  • We benutten nationale en internationale netwerken om kansrijke proposities te ontwikkelen.

Doelstelling 2 De bebouwde omgeving is veilig, leefbaar en tast de gezondheid niet aan

  • Onderstaande tekst is geschreven volgens het uitgangspunt dat de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen per 1 januari 2023 in werking treden. Mocht de invoering van de wetten toch worden uitgesteld, dan gelden onderstaande teksten vanaf de nieuwe invoeringsdatum en zijn de huidige wet- en regelgeving en digitale systemen van toepassing tot die tijd. Waar technisch en juridisch mogelijk, werken we voor die tijd al volgens de principes van de wetten zoals aangegeven in de raadsbrieven van onder andere februari en september 2022 over de voortgang van de voorbereiding op de Omgevingswet en Wkb’
  • Bij alle vergunningaanvragen toetsen wij of een initiatief past binnen het omgevingsplan (planologisch, technisch, welstand) en technisch voldoet aan de eisen in het Besluit bouwwerken leefomgeving. Als plannen niet passen binnen de planologische kaders beoordelen wij de afwijking ook op milieu-, verkeerskundige, economische en archeologische aspecten en wegen wij daarbij de belangen van omwonenden. Bij aanvragen uit bestuurlijke aandachtsgebieden en bij het vermoeden van vastgoedfraude (huisjesmelkers) zetten wij in op onze mogelijkheden uit de wet Bibob.
  • Een deel van de technische beoordeling van omgevingsvergunningaanvragen (gevolgklasse I) en het technisch toezicht daarop is onder de Wet kwaliteitsborging ondergebracht bij een onafhankelijke kwaliteitsborger. Rapportage door de kwaliteitsborger aan de gemeente loopt via een ‘dossier bevoegd gezag’. Handhaving blijft bij de gemeente.
  • In het vergunningverleningsproces vormen zekerheid, begrip, gemak, voorspelbaarheid en samenwerking met de aanvrager van uit een 'ja, mits-houding' de basis voor onze activiteiten. Op het Digitale Stelsel Omgevingswet kunnen initiatiefnemers zien welke regels gelden, checken of ze een vergunning nodig hebben en een vergunning aanvragen of melding doen. Initiatiefnemers van complexere projecten worden goed begeleid met een duidelijk aanspreekpunt (regisseur) en een omgevingsoverleg, waarbij de initiatiefnemer aan tafel zit met alle relevante interne medewerkers en waar wenselijk en mogelijk externe ketenpartners. Daarnaast bieden wij ook voor minder complexe initiatieven, voorafgaand aan de vergunningaanvraag, altijd de mogelijkheid tot (digitaal) overleg. Initiatiefnemers van eenvoudige projecten (bijvoorbeeld een verbouwing) vinden antwoord op veel vragen voor de vergunningverlening op onze website en worden doorgeleid naar het Digitaal Stelsel Omgevingswet voor de vergunningscheck en/of -aanvraag. Onze besluiten en bijlagen verzenden we digitaal. Met deze eenvoudige, klantgerichte en toegankelijke dienstverlening en heldere communicatie krijgen we een betere afstemming, minder complicaties en een vlotte doorloop in het vergunningverleningsproces. We managen de verwachtingen.
  • Wij houden toezicht op de naleving van vergunningen bij de oprichting, wijziging en sloop van gebouwen of asbestverwijdering. De belangen van derden (zoals omwonenden) wegen we zorgvuldig mee in het voortraject en tijdens de uitvoering (zoals onder meer in het bouwveiligheidsplan).
  • Wij controleren voor zover passend in onze rol, de uitvoering van bouwwerken volgens het Landelijk toezichtprotocol. Voor kleine bouwwerken voeren wij alleen de eindcontrole uit, tenzij deze bouwwerken een grote impact hebben op de omgeving. De constructieve berekeningen controleren wij volgens het Landelijk toetsingsprotocol.
  • Wij zetten ons in om bouwhinder te voorkomen en bouwoverlast te beperken. Door gebruik te maken van bewoners-/omgevingsbegeleiding, de toolbox Bouwhinder en het Utrechts Bouwveiligheidsplan (BLVC-plan) stimuleren wij betere communicatie met belanghebbende partijen. Hierdoor signaleren wij eerder (mogelijke) knelpunten en worden deze sneller opgelost. Waar nodig vragen wij aandacht voor bomen, afval of andere milieu-aspecten.
  • Wij houden toezicht op de naleving van (milieu) wet- en regelgeving bij bedrijven. We leggen hierbij de nadruk op het toezicht op risicovolle activiteiten. Toezicht houden op energiebesparing en duurzame energieopwekking vormen een integraal onderdeel van het werk. Hierbij informeren en stimuleren wij bedrijven over verdergaande energiemaatregelen. Ook behandelen we meldingen van overlast en hinder door bedrijven.
  • Voor risicovollere bedrijven voert de RUD Utrecht het toezicht op milieuwetgeving uit. De RUD Utrecht houdt ook toezicht op bodemsaneringen en grondtoepassingen. Hierbij hebben illegale handelingen en saneringen de bijzondere aandacht.
  • Voor de bestaande bouw richt ons toezicht zich naast het gebruik en de veiligheid ook op de gezondheid (binnenmilieu), energiebesparing, duurzaamheid en uitstraling van gebouwen. Bijvoorbeeld door te informeren over energiemaatregelen en oog te hebben voor het comfort van woningen. Hiermee verbeteren wij continu de kwaliteit van de stad. Vanuit het toezicht ijken we onze rol bij circulair bouwen, zodat hier zoveel mogelijk kansen voor zijn.
  • Voor zowel het milieu- als het bouwtoezicht hanteren we bij voorkeur een toezichtstijl gebaseerd op verleiden, stimuleren en informeren. Wanneer nodig treden we echter strikt handhavend op als niet voldaan wordt aan wettelijke verplichtingen, bijvoorbeeld de Label C verplichting.
  • Wij maken voor een aantal taken gebruik van datagedreven sturing (onder meer bij het opsporen van overtredingen). Hierdoor zijn wij eerder en vaker op plekken waar de regels overtreden worden.
  • Samen met de woningcorporaties onderzoeken we meldingen van onrechtmatige bewoning (illegale bewoning van de sociale woningvoorraad).
  • Wij controleren overlastmeldingen en we handhaven bij illegale situaties zoals illegale kamerverhuur en strijdig gebruik. We registreren alle meldingen. Meldingen over gevaar voor de veiligheid en gezondheid pakken we altijd op.
  • Het project 'Huisjesmelkers en ondermijnende criminaliteit' zetten we voort We volgen notoire overtreders intensief op naleving van wet- en regelgeving. We richten ons op de huisjesmelkers waarbij sprake is van achterstallig onderhoud, brandonveiligheid en intimidatie. Daarnaast houden we actief toezicht en onderzoeken we netwerken rond vastgoed waar sprake is van criminele activiteit. Dit levert meer veilige en betaalbare woonruimte op voor onze bewoners, gaat verloedering van de woonomgeving en verdere criminalisering tegen, zoals mensenhandel, illegale hennepteelt en ondermijning.
  • We willen de woningvoorraad en de leefbaarheid in de stad zoveel mogelijk beschermingen. Hiervoor leveren we een bijdrage door een integrale aanpak te ontwikkelen om negatieve effecten en misstanden zoals slecht verhuurderschap, leegstand, toeristische verhuur en het opkopen van woningen tegen te gaan.
  • We helpen VvE’s (Verenigingen van Eigenaren) met het opstellen van meerjarenonderhoudsplannen. Daarbij stimuleren we maatregelen voor energiebesparing, de aanschaf van zonnepanelen en voor veilige installaties (APK).

Doelstelling 3 Voldoende passende en betaalbare huisvesting voor alle bewoners en woningzoekenden.

  • Algemeen: beleidssignalering, inspelen op actuele ontwikkelingen en monitoring van de ontwikkeling van de woningvoorraad.
  • Voortzetten werkwijze gebiedsadvisering om te komen tot meer gemengde wijken. Gericht op productie hooghouden en sturen op de prijsklasseverdeling uit het coalitieakkoord.
  • De zelfbewoningsplicht en het antispeculatiebeding voor nieuwbouwwoningen blijven van toepassing.
  • Uitvoeren beleid voortkomend uit de Huisvestingsverordening en aanpassen waar nodig, zowel op het gebied van woonruimteverdeling en urgentiebeleid als het beheer van de bestaande voorraad (omzetten/splitsen/opkoopbescherming).
  • Uitvoeren van beleid gericht op verdeling van 70% - 30% (reguliere woningzoekende/bijzondere en kwetsbare doelgroep) toewijzing van de vrijkomende sociale huurwoningen.
  • Uitvoering geven aan de prestatieafspraken om koers te houden in het toevoegen, benutten en behouden van betaalbare en duurzame sociale huurwoningen.   

Doelstelling 4 Behouden, beheren en benutten van Erfgoed heeft als cultuurhistorische drager van het karakter van Utrecht

  • Beleidsontwikkeling en advisering over archeologische vergunningverlening.
  • Schrijven van ongeveer tien archeologische Programma’s van Eisen en enkele Archeologische Bureauonderzoeken per jaar.
  • Uitvoeren van gemiddeld elf archeologische onderzoeken (bestaande uit archeologische begeleidingen, opgravingen, proefsleuf-onderzoeken en booronderzoeken). Uitvoeren van ongeveer vijftien noodonderzoeken (dat niet valt onder het reguliere onderzoek en zodoende niet onder certificaat wordt uitgevoerd).
  • Beheren van het gemeentelijk depot van bodemvondsten.
  • Beleidsontwikkeling, advisering, onderzoek gebouwd erfgoed. Inzet van restauratie-technische en bouwhistorische expertise, onder andere in het wervengebied.
  • Begeleiden, toetsen, subsidiëren en (mede) financieren van renovaties, onderhoud en verduurzaming van monumenten. (ook bij gemeentelijk bezit)
  • Maken van beleid en kaders én advisering voor behouden en versterken erfgoed in ruimtelijke ontwikkelingen, onder meer voor Unesco werelderfgoederen en beschermde dorps- en stadsgezichten.
  • Adviseren en toetsen voor het op gepaste wijze benutten van erfgoed voor opgaven gezond stedelijk leven: klimaatadaptatie, groen, wonen, recreatie.
  • Erfgoed toegankelijk en beleefbaar maken: delen van kennis over archeologie, bouwhistorie en architectuur door publicaties, digitaal ontsluiten, evenementen, exposities, lezingen, open dagen, webinars, thematische wandelingen, subsidieregeling Publieksbereik Erfgoed. Monumenten toegankelijker maken door herbestemmingen met maatschappelijke functie te stimuleren, gemeentelijke monumenten te gebruiken voor sociaal-maatschappelijke en culturele functies.
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20