Programma's

Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen en Erfgoed

Belangrijke risico's

Risico

Maatregel

  1. Ongunstige marktomstandigheden zoals stijgende bouwkosten, schaarste bouwmaterialen en beschikbaarheid personeel (zowel markt als gemeente) zetten het groeitempo onder druk.
  • Optimaliseren in projecten en/of het bijstellen van de ambities
  • Prioriteren in projecten
  • Lobby voor externe bijdragen
  • Aanpassen van het Utrechts Plan Proces (UPP) gericht op verkorten voorbereidingstijd van bouwplannen (bekijken van de eenduidigheid, efficiëntie en kwaliteit van besluitvorming en werkprocessen)
  • Samen met marktpartijen (zoals partners DNU, Stadsakkoord) zoeken naar oplossingen.
  1. Beperkingen met betrekking tot stikstofdepositie leiden tot vertraging of afstel van ruimtelijke projecten.
  • Samen met de provincie Utrecht  onderzoeken of de rechterlijke uitspraak effect tav stikstof heeft op de bouwproductie in de komende jaren en wat eventuele mogelijkheden zijn om te versnellen
  • Opstellen van een overzicht van alle projecten die mogelijk hinder en/of vertraging ondervinden.
  1. Bijdragen vanuit derden (waaronder Rijk en andere overheden) zijn onvoldoende om de opgaven en ambities uit de RSU 2040 te kunnen realiseren.
  • De bekostiging van verstedelijking staat centraal in onze aanpak voor lobby en public affairs. Mobiliteit is de grootste kostenpost in de RSU-ambities, met de ov-schaalsprong als belangrijkste component. De ov-schaalsprong krijgt hierin dan ook bijzondere aandacht
  • We werken aan verdere verbetering van die barcodemonitoring in relatie tot de ambities uit de RSU. Hiermee houden we de vinger aan de pols: blijft de groei duurzaam in balans? Als dit in gevaar komt door uitblijven van bijdragen van derden, doet het college voorstellen waarmee de duurzame balans kan worden hersteld.
  1. Een tekort aan grond en locaties, oplopende bouwprijzen, schaarste aan bouwmaterialen en krapte op de arbeidsmarkt vormen een risico voor een snelle voortgang van de bouw. Als gevolg kunnen bepaalde doelgroepen zich niet meer in Utrecht vestigen.
  • De Taskforce versneld toevoegen woonruimte
  • Actief monitoren en tijdig signaleren en escaleren
  • Samen met partners zoeken naar oplossingen.
  1. Stapeling van wet- en regelgeving om de wooncrisis aan te pakken leidt tot grote complexiteit met als gevolgen
  • Ondoorzichtigheid van regelgeving voor inwoners en ondernemers
  • Grote druk op beleidscapaciteit en handhavingscapaciteit
  • Langere doorlooptijd van procedures.
  • Faseren en prioriteren van implementatie nieuwe wet- en regelgeving over langere termijn
  • Integrale aanpak van regelgeving rondom het woonbeleid (inclusief vergunning, toezicht en handhaving)
  • Doorontwikkeling van samenwerking woonbeleid en vergunningen, toezicht en handhaving
  • Actieve communicatie strategie om bewoners en ondernemers te informeren over bestaande en nieuwe instrumenten.

Zie voor een totaaloverzicht de Weerstandsvermogen en Risicobeheersing .

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20