Programma's

Ondersteuning op maat

Wij monitoren en sturen kort cyclisch de ontwikkeling en de effecten van het beleid aan de hand van data van de indicatoren bereik, beschikbaarheid en kwaliteit. We streven naar een balans tussen deze drie stelselindicatoren binnen het beschikbare budget. We kijken naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen de trends en ontwikkelingen daarin. Dit doen wij in gesprekken met partners in de stad zoals buurtteams, organisaties die aanvullende zorg bieden, de sociale basis, huisartsen en onderwijs.

Jeugd
 
Bereik
Onderstaand overzicht biedt een doorkijkje naar de verwachte ontwikkelingen op het bereik van de buurtteams jeugd en gezin en de specialistische jeugdhulp. Deze prognose is gebaseerd het verleden (statistische bewerking van data) en wordt steeds bijgesteld en verrijkt met kwantitatieve en kwalitatieve data (bijvoorbeeld uit gesprekken met professionals). In dit overzicht gaat het bij de buurtteams om het aantal gezinnen, bij de specialistische jeugdhulp om het aantal jeugdigen.

De effecten van corona op de jeugdhulp zijn meerjarig. We zien dat bij de specialistische jeugdhulp en het buurtteam de uitstroom achterblijft ten opzichte van de instroom. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een verzwaring van de zorgvragen (als gevolg van corona) en de verzwaring van problemen in gezinnen waardoor gezinswerkers en professionals van KOOS en Spoor030 nu langer hulp bieden aan gezinnen.

Beschikbaarheid
Of het lukt om tijdig passende zorg te bieden (beschikbaarheid) is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom en de beschikbare personeelscapaciteit. De druk op de jeugdhulp is nog steeds hoog. Wij verwachten dat de impact van de coronaperiode op kinderen en jongeren ook in 2023 nog groot is. Samen met partners blijven we maximaal inzetten op het tijdig beschikbaar houden van zorg en ondersteuning. De mate waarin dit lukt is afhankelijk van een aantal onzekere factoren, waaronder zoals eerdergenoemd de impact corona en de beschikbaarheid van personeel. We blijven zoeken naar vernieuwende manieren om tijdig zorg te bieden (zie ook de prestaties).

Bij het buurtteam monitoren we de beschikbaarheid door de tijd tussen aanmelding en kennismakingsgesprek (ambitie is vijf dagen) te meten en de tijd tussen kennismakingsgesprek en start van de ondersteuning. De afspraak is dat specialistische jeugdhulp binnen vier weken start. Urgente casussen worden direct opgepakt, dit zijn in ieder geval jonge kinderen (0-4 jaar), (dreigende) thuiszittende kinderen, (dreigende) suïcidaliteit en andere crisissituaties. We monitoren de beschikbaarheid in de specialistische jeugdhulp door het berichtenverkeer, signalen van verwijzers en gesprekken met KOOS en Spoor030. We bespreken met hen in hoeverre het lukt om tijdig passende zorg te bieden, wat er (aanvullend) nodig is en zetten samen met partners acties in.

Kwaliteit
De buurtteams, KOOS en Spoor030 gebruiken de Ervaringwijzer, een app om clientinformatie eenvoudig uit te vragen. Daarnaast volgen we de ervaring van jeugdigen en ouders door rapportages van aanbieders, klachtenrapportages, signalen van aanbieders tijdens Q-gesprekken en signalen uit de stad.

Hieronder twee verschillende voorbeelden van de resultaten van de Ervaringwijzer:

Wmo

Bereik
Onderstaand overzicht biedt een doorkijkje naar de verwachte ontwikkelingen op het bereik van de buurtteams sociaal, de voorzieningen onder de centrumgemeentetaken (beschermd wonen, maatschappelijke opvang en opvang na geweld in afhankelijkheidsrelaties) en de gemeentetaken (voorzieningen in de aanvullende zorg). Deze prognose is gebaseerd op het verleden (statistische bewerking van data) en wordt steeds bijgesteld en verrijkt met kwantitatieve en kwalitatieve data (bijvoorbeeld uit gesprekken met professionals). De ontwikkelingen op de individuele maatwerkvoorzieningen als hulp bij huishouden, hulpmiddelen, woningaanpassingen en vervoer zijn hier nog niet in meegenomen.


We zien en verwachten een vrij stabiele lijn bij de Buurtteams in het aantal cliënten. Buurtteams geven wel aan dat de hulpvragen wel complexer zijn. We verwachten dat vanuit de programma's op het snijvlak van zorg en veiligheid, als Detentie en terugkeer en Grenzen stellen en perspectief bieden, ook meer inzet vanuit buurtteams vraagt. Met name bij de gemeentetaken zien wij een stijgende lijn, vooral te verklaren door een grotere vraag naar individuele begeleiding vanuit inwoners met GGZ of LVB-problematiek. Nadere analyses van de oorzaken van deze toename en mogelijke interventies worden uitgevoerd. Factoren die meespelen zijn de complexere maatschappij en effecten van ontwikkelingen in de GGZ-behandeling en de Wlz.

Beschikbaarheid
Of het lukt om tijdig passende zorg te bieden (beschikbaarheid) is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag (omvang en complexiteit), de uitstroom en de beschikbare personeelscapaciteit. De druk op de Wmo is hoog met name op de individuele begeleiding en beschermd wonen. Naast de toenemende vraag speelt met name de beschikbaarheid van woningen voor uitstroom vanuit beschermd wonen en de maatschappelijke opvang een belangrijke factor, en ook de toenemende arbeidsproblematiek.
Bij het buurtteam monitoren we de beschikbaarheid door de tijd tussen aanmelding en kennismakingsgesprek (ambitie is vijf dagen) te meten en de tijd tussen kennismakingsgesprek en start van de ondersteuning. Afhankelijk van de urgentie van de vraag en de beschikbare capaciteit zal deze wachttijd voor de zorgvrager korter of langer zijn. Het streven is dat de aanvullende zorg binnen veertien werkdagen start. We monitoren deze wachttijd vanuit het berichtenverkeer, signalen van buurtteam en gesprekken met de aanbieders van aanvullende zorg. We bespreken met hen in hoeverre het lukt om tijdig passende zorg te bieden, wat er aanvullend of aan overbruggingszorg nodig is en zetten samen met partners acties in. Voor beschermd wonen is de ambitie om iemand binnen zestien weken te plaatsen. Deze wachttijden staan al jaren onder druk door de toenemende en complexere vraag. Daarnaast geldt nog steeds onvoldoende betaalbare en geschikte woningen beschikbaar zijn, de uitstroom nog onvoldoende mogelijk is, waardoor de streeftermijn voor nieuwe opnames niet gehaald zal worden. Met de nieuwe centrale wachtlijst voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen is er wel meer inzicht in het aantal wachtenden en het soort voorzieningen dat nodig is.

Kwaliteit
De afspraak is dat de buurtteams en de aanbieders van aanvullende zorg de Ervaringwijzer inzetten om de door de cliënten ervaren kwaliteit te meten. Het aantal aanbieders dat het instrument inzet is groeiende, en daar waar het in de praktijk tot problemen leidt, bijvoorbeeld onvoldoende respons, kijken wij samen naar oplossingen. Hieronder een voorbeeld van de opbrengst uit de Ervaringwijzer. Het bovenste plaatje toont het resultaat in het totaal over alle voorzieningen en het onderste plaatje het resultaat op één specifieke vraag bij één aanbieder.




Daarnaast volgen we de ervaring van cliënten door rapportages van aanbieders, klachtenrapportages, signalen van aanbieders tijdens Q-gesprekken, signalen uit de stad en de meldingen van incidenten en calamiteiten.
Het Panel Meetellen blijft onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de ervaring en beleving van de kwaliteit bij hun panelleden. Wij maken met hen jaarlijks een afspraak over een groot onderzoek en vragen de inzet van het panel ook voor kleinere onderzoeken.

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20