Programma's

Ondersteuning op maat

Belangrijke risico's

Risico

Maatregel

  1. De keuzes in de landelijke Hervormingsagenda (najaar 2022) kunnen sterk nadelig uitpakken voor onze aanpak in de jeugdhulp.
  • Proactief deelnemen aan de gesprekken over de landelijke hervormingsagenda (met veel partijen met andere belangen waardoor invloed beperkt kan zijn).
  • De uiteindelijke maatregelen van de hervormingsagenda zo goed mogelijk integreren in onze manier van werken.
  1. Het tijdig bieden van zorg, ondersteuning en opvang op maat staat onder druk met, vooral bij de Wmo, oplopende wachtlijsten. De vraag neemt toe en is sterk afhankelijk van externe factoren als prestatiedruk, vergrijzing en inzet op langer thuis wonen. Daarnaast neemt zorgduur en opvang toe door complexere problematieken krapte op de woningmarkt waardoor uitstroom stagneert. Ook is er krapte op de arbeidsmarkt waardoor druk op zorg toeneemt.
    Dit kan leiden tot verergerde problematiek, mensen op straat langer verblijf in (duurdere) niet passende vormen van zorg en/of niet kunnen inburgeren.
  • Samen met partners zoeken hoe we hulpvragen zoveel mogelijk in het gewone leven, met lichtere ondersteuning en door meer opgavegericht en integraal werken kunnen oplossen
  • Collectieve aanpak opvoedondersteuning bestendigen en met partners in gesprek over normaliseren en prestatiedruk.
  • Taskforce versneld toevoegen van woningen en het Living lab Eerst een thuis.
  • De inburgering al in de opvang starten.
  • vanuit 'Werk voor iedereen' specifiek voor het sociaal domein onderzoek doen naar achterliggende oorzaken en oplossingsrichtingen, waaronder digitalisering. Dit wordt uitgewerkt in een plan Utrecht Zorgt.
  1. Voor Jeugd, Wmo en Asiel en Integratie zijn er financiële onzekerheden:
  • Incidentele middelen bij Jeugd, uitkomsten Hervormingsagenda.
  • Houdbaarheidsonderzoek Wmo en eigen bijdrage regeling Wmo.

Omvang structurele financiering Rijk voor Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) en de onderwijsroute inburgering.

  • Voor Jeugd werken we toe naar verschillende financiële scenario’s voor de komende jaren om de raad zo goed mogelijk mee te nemen in wat er gaat komen.
  • Actieve lobby indien mogelijk G4- of VNG-verband.
  1. Sinds 1 januari 2022 is inburgering gedecentraliseerd naar gemeenten. De Wet Inburgering 2022 verloopt nog niet vlekkeloos bij Rijk, uitvoeringsorganisaties en gemeente.
  • De ontwikkelingen kort-cyclisch monitoren zodat we kunnen blijven inspelen op de actuele ontwikkelingen.
  • In gesprek met het Rijk over verbeteringen van het inburgeringsstelsel.

Zie voor een totaaloverzicht de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20