| Omschrijving |
---|
Doelstelling 1 De buurtteams jeugd en gezin ondersteunen jeugdigen en gezinnen die dat nodig hebben, zodat zij gezond en veilig kunnen opgroeien |
- Buurtteams vergroten de kwaliteit en inzet van gezinswerkers bij veiligheidsvraagstukken.
|
- De kernpartneraanpak en de samenwerking met scholen verstevigen.
|
- De MBO-teams voortzetten en bovenregionaal onderzoek uitvoeren hoe we de samenwerking kunnen verbeteren. Streven is dat de MBO-colleges samen met de omliggende gemeenten passende ondersteuning kunnen bieden.
|
Doelstelling 2 Aanbieders van specialistische jeugdhulp bieden specialistische zorg en ondersteuning dichtbij en op maat, zodat jeugdigen gezond en veilig kunnen opgroeien, en zoveel als mogelijk in een gezin |
|
- We willen, binnen de schaarste die er is, jeugdhulp beschikbaar houden voor de jeugdigen die dit het hardst nodig hebben. Daarom beantwoorden onze partners vragen van jeugdigen en gezinnen waar mogelijk meer in het normale leven. Hierbij werken onze jeugdhulppartners samen en levert ieder zijn expertise om tot een passend antwoord te komen.
|
- De samenwerking met de informele zorg en andere partners zoals de jeugdbeschermingsketen versterken.
|
- De samenwerking rondom scholen met partners in de sociale basis, de huisarts en de kernpartners versterken. Zo kunnen jeugdigen eerder worden bereikt en (vanuit een gezamenlijk perspectief) ondersteuning krijgen in de leefwereld en kan expertise op collectief niveau worden toegevoegd (naast individuele ondersteuning) bijvoorbeeld richting school. Dit draagt bij aan normaliseren en demedicaliseren.
|
- Pleegzorg meer wijkgericht organiseren door netwerkplaatsingen, werven van Utrechtse pleeggezinnen door campagne ‘Utregs plekkie’, netwerk van pleegouders in de wijk en verbinding van pleegzorg met andere vormen van jeugdhulp in de wijk.
|
- Verder met het maatschappelijk debat rondom prestatiedruk en normaliseren. De vraag naar jeugdhulp (in Utrecht en landelijk) neemt toe door onder andere de maatschappij waarin jeugdigen opgroeien en de gezinscontext. Denk bijvoorbeeld aan meer prestatiedruk, een steeds smallere kijk op afwijkend gedrag, de geluksnorm en de online leefwereld van jongeren. We voeren een actiegerichte dialoog met partners van onderwijs, sociale basis, ouders en jongeren over wat belemmerend en helpend is en wat anders kan om bij te dragen aan de mentale gezondheid van jongeren.
|
- We benutten het expertisenetwerk Flevoland – Utrecht om knelpunten in de zorg voor jeugdigen met complexe problemen in beeld te brengen en dragen bij aan het realiseren van passende oplossingen. In 2022 maken we met partners een plan voor de lokale besteding van middelen vanuit het expertisenetwerk in 2023.
|
Doelstelling 3 Jeugdbescherming ondersteunt gezinnen als het veilig opgroeien en ontwikkelen van jeugdigen wordt bedreigd en vrijwillige hulpverlening niet toereikend is |
- We leveren met de Utrechtse inzet op de ‘Beweging Kind- en gezinsbescherming’ met de twee EVU-teams en diverse ontwikkelgroepen, (bijvoorbeeld over rechtsbescherming) bouwstenen aan voor het landelijk toekomstscenario kind- en gezinsbescherming dat wordt ontwikkeld in de huidige kabinetsperiode.
|
- We verbreden binnen de ‘Beweging Kind- en gezinsbescherming’ gaandeweg de jeugdbescherming naar een focus op kind- en gezinsbescherming, met een bredere blik waarbij ook wonen, schulden, psychische problematiek, een complexe scheiding of verslaving van ouders expliciet worden meegenomen.
|
|
Doelstelling 4 Utrechters krijgen hulp bij het vinden van een passende oplossing bij hun (zorg)vraag binnen de sociale basiszorg |
De extra middelen die het rijk beschikbaar heeft gesteld naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen (POK) worden ingezet om de dienstverlening aan mensen in kwetsbare posities te versterken. |
Doelstelling 5 Utrechters krijgen de aanvullende zorg en ondersteuning passend bij hun (zorg)vraag zodat zij mee kunnen doen |
- Inzet op activering en persoonlijke ontwikkeling van inwoners in een kwetsbare positie heeft binnen de sociale basis en in de aanvullende zorg een belangrijke rol. We verankeren de rol van activering o.a. via het programma ‘Thuis in de wijk’ en in ontwikkelopgaven binnen de aanvullende zorg. Het samenwerkingsnetwerk Aan De Slag in Utrecht (ADSU) werkt aan doelen uit het convenant dat zij in 2021 ondertekenden. Deze doelen zien onder andere toe op de overgang van activering naar (beschut) werk.
|
- We onderzoeken de omvang en aard van de arbeidsmarktproblematiek en bespreken met partners welke acties nodig zijn om de problematiek terug te dringen. Naast werving van nieuwe medewerkers en behoud van huidige medewerkers, zullen ook de mogelijkheden van inzet van technologie en digitalisering worden onderzocht en als mogelijk ingezet.
|
Doelstelling 6 Inwoners in de regio Utrecht die onvoldoende zelfredzaam en/of dakloos zijn, krijgen (24-uurs)begeleiding gericht op herstel en activering, thuis of in een woonvoorziening |
- We zetten samen met de U16 zoveel mogelijk in op Eerst een Thuis wat betekent dat we mensen dat mensen die dak en- thuisloos zijn vanuit een eigen woning herstellen. De onzekere periode van opvang en of tijdelijke woonplekken is dan zo kort mogelijk wat een gunstig effect heeft op het herstel van mensen. Samen met opvangpartijen, belangenbehartigers en U16-gemeenten in de regio werken we een plan uit om de pilot Eerst een Thuis passend en meerjarig vervolg te geven.
|
- We sluiten aan bij de ambitie van het rijk om dakloosheid in Nederland fors en structureel terug te dringen met een focus op wonen eerst en preventie. Hiervoor stelt het rijk structureel extra middelen beschikbaar, die we bij voorkeur willen inzetten om onze Eerst een Thuis-aanpak verder vervolg te geven.
|
- In het kader van het programma Thuis in de wijk verbeteren wij de onderlinge samenwerking tussen bewoners, organisaties en professionals in de wijk zodat Utrechters met een psychische kwetsbaarheid, niet-aangeboren hersenletsel of een verstandelijke beperking worden ondersteund bij het opbouwen van een sociaal netwerk en zich veilig en thuis te voelen in de wijk.
|
- Ten behoeve van de doorontwikkeling continueren wij de financiering van de laagdrempelige hulpverlening ‘de pleger in ons’ waarmee ervaringsdeskundigen op basis van gelijkwaardigheid een brug slaan tussen ‘pleger(s)’ en de hulpverlening met als doel de geweldscyclus te beëindigen.
|
Doelstelling 7 Nieuwkomers weten zich welkom en thuis in Utrecht en kunnen zich maximaal ontwikkelen en ontplooien voor hun toekomst in Utrecht of ergens anders |
- We zetten activiteiten Plan Einstein voort en zorgen voor een Plan Einsteinconcept bij elke opvanglocatie en in de stad
|
- We voeren de wet inburgering uit en werken al lerende aan een goed werkend inburgeringsstelsel in Utrecht.
|
- We bieden met partners opvang en begeleiding aan ongedocumenteerden in de Landelijke Vreemdelingenvoorziening (LVV) volgens de Utrechtse Werkwijze. We maken afspraken met het Rijk over een structurele inbedding. We borgen de Utrechtse Werkwijze in het nog te realiseren landelijk dekkend LVV-netwerk.
|
- We vertalen het landelijke Plan van Aanpak EU-migranten naar het organiseren van passende opvang en begeleiding in Utrecht.
|