Programma's

Ondersteuning op maat

Omschrijving

Doelstelling 1 De buurtteams jeugd en gezin ondersteunen jeugdigen en gezinnen die dat nodig hebben, zodat zij gezond en veilig kunnen opgroeien.

  • Om een groter deel van de jeugdigen en gezinnen te laten ondersteunen door het buurtteam zetten we in 2023 de gezamenlijke intakegesprekken met ouders en jeugdigen door buurtteam met KOOS en Spoor030 voort. Ook als jeugdigen via een andere verwijzer, bijvoorbeeld de huisarts, naar KOOS of Spoor030 worden verwezen is de inzet in 2023 om de intake gezamenlijk met het buurtteam te doen. Daarnaast blijft het buurtteam de participerende consulten door KOOS en Spoor030 benutten bij het maken van een plan met het gezin of bij een mogelijke verwijzing.
  • In 2023 willen we de hulp door het buurtteam nog toegankelijker maken voor gezinnen die een drempel ervaren om naar het buurtteam te gaan. Dit doen we door de samenwerking met informele hulp, voorschool locaties en scholen met kernpartners voort te zetten en verder te verstevigen.  
  • Om tijdig passende hulp te bieden aan jeugdigen en ouders en de toegang tot buurtteam laagdrempeliger te maken breiden we in 2023 de inzet van gezinswerkers op huisartsenpraktijken nog verder uit.
  • We treffen voorbereidingen voor nieuwe afspraken voor de basiszorg (buurtteams) na 1 januari 2025. De huidige subsidieperiode loopt tot 1 januari 2025 (zie doelstelling 4).
  • We maken een gezamenlijke werkagenda met de partners in het onderwijs.

Doelstelling 2 Aanbieders van specialistische jeugdhulp bieden specialistische zorg en ondersteuning dichtbij en op maat, zodat jeugdigen gezond, veilig en zoveel mogelijk in een gezin kunnen opgroeien.

  • Start van een nieuwe fase waarin we, samen met partners, gericht op een aantal opgaven willen investeren en monitoren. Dit helpt om beter zicht te krijgen op wat we bereiken rondom de vernieuwing en verbetering van de zorg voor jeugd. 
  • Waar nu nog vaak het antwoord op vragen van jeugdigen en gezinnen in de specialistische jeugdhulp wordt gezocht, zien KOOS en Spoor030 kansen om deze vragen meer te beantwoorden binnen de eigen leefwereld met inzet van partners uit de basiszorg en sociale basis. Bijvoorbeeld rondom ondersteuning op school of het zo thuis mogelijk laten opgroeien van kinderen (voorkomen van uithuisplaatsingen). KOOS en Spoor030 voeren ook in 2023 zoveel mogelijk samen met buurtteams intakegesprekken met jeugdigen en ouders (zie ook doelstelling 1).
  • Daar waar mogelijk versterken KOOS en Spoor030 hun teams met de expertises die nodig zijn in de buurt om meer vragen vanuit hun teams op te pakken waardoor voor deze vragen op termijn minder inzet van onderaannemers nodig is.
  • Meer gezinsgerichte vormen van verblijf ontwikkelen zodat kinderen in een gezinsvorm op kunnen groeien. In 2023 start een gezinshuis in de Meern.
  • Verder inzetten op groepsgerichte ondersteuning naast enkel individuele hulp, samen met bijvoorbeeld buurtteams en JGZ. Ook in het (speciaal) onderwijs worden de mogelijkheden hiervan onderzocht.
  • We verlengen de overeenkomst met Yeph voor twee jaar waarbij we verdere afspraken maken over vooral de zorg kleinschalig en zo thuis als mogelijk organiseren en over de samenwerking met partners.
  • Met behulp van de specifieke uitkering (SPUK ) vastgoed transitie residentiële jeugdhulp maken we in overleg met aanbieders en andere jeugdhulpregio’s afspraken over af- en ombouw van vastgoed voor residentiële zorg en (ambulante) alternatieven. Jeugdzorg+ voorziening de Lindenhorst wordt halverwege 2023 gesloten. Op locatie Valkenheide wordt dan een nieuwe voorziening geopend waar transformatie gerichte gesloten jeugdhulp kan worden geboden. Dit betekent bijvoorbeeld dat de groepsgrootte wordt beperkt tot 5 (is nu 8), vriendelijkere huisvesting (niet in een oude jeugdgevangenis) en meer mogelijkheden voor ouders op locatie om bij hun kind te overnachten.

Doelstelling 3 Jeugdbescherming ondersteunt gezinnen als veilig opgroeien en ontwikkelen van jeugdigen wordt bedreigd en vrijwillige hulpverlening niet toereikend is.

  • We willen een snellere beschikbaarheid van passende hulp in geval van een jeugdbeschermingsmaatregel, die aansluit op de problemen die ouders en jeugdigen ervaren. We hebben in de doorbraakaanpak naar aanleiding van landelijk inspectieonderzoek geleerd hoe dat kan en vertalen die lessen naar de praktijk, bijvoorbeeld als het gaat om verbeteringen in de beschikbaarheid van (specialistische en zeer specialistische) hulp en de samenwerking tussen deze hulp en de jeugdbescherming. In het laatste kwartaal van 2022 bepalen we hoe we de doorbraakaanpak op bovenregionaal niveau en in de stad Utrecht in 2023 een vervolg geven.
  • Met de ‘Beweging Kind- en gezinsbescherming’ zetten we ons in voor vereenvoudiging van de jeugdbeschermingsketen. We continueren dit door inzet van een tweede Expertiseteam Veiligheid Utrecht (voorheen pilot ketenversnelling) in een tweede wijk. Zo investeren we in een korter durend proces met meer continuïteit, in passende hulpverlening en in kwaliteit. Het betekent dat specialisme en expertise van bijvoorbeeld SAVE jeugdbescherming, William Schrikker Stichting, Raad voor de Kinderbescherming, Veilig Thuis Utrecht een (tijdelijke) aanvulling zijn op basiszorg vanuit het buurtteam en de ondersteuning vanuit de sociale basis, in plaats van als volgende schakel in de keten.
  • De huidige subsidietender met SVMN loopt tot 1 januari 2025. We treffen in de bovenregionale samenwerking met de 26 gemeenten voorbereidingen voor nieuwe afspraken voor de inkoop van jeugdbescherming na 1 januari 2025.

Doelstelling 4 Utrechters krijgen hulp bij het vinden van een passende oplossing bij hun (zorg)vraag binnen de sociale basiszorg.

  • De voorbereidingen worden getroffen om tot nieuwe afspraken voor de basiszorg (buurtteams) en informatie, advies en onafhankelijke cliëntondersteuning te komen na afloop van de huidige subsidieperiode die loopt tot 1 januari 2025. Hierin worden de aanbevelingen vanuit de tussenevaluatie van de lopende subsidieperiode, die in de zomer 2022 is uitgevoerd, meegenomen.

Doelstelling 5 Utrechters krijgen de aanvullende zorg en ondersteuning passend bij hun (zorg)vraag zodat zij mee kunnen doen.

  • Om de groei in de ambulante begeleiding (individuele begeleiding en thuisbegeleiding) te beheersen maken wij afspraken voor meer wijkgerichte samenwerking en samenhang in het aanbod tussen de aanvullende zorg aanbieders onderling en vanuit deze aanbieders met het aanbod in de sociale basis onder het programma 'thuis in de wijk'. Met de aanbieders voeren wij het gesprek om de groei te duiden, passende oplossingen te vinden en de wachtlijsten zo kort mogelijk te houden. Met verschillende pilots doen we ervaring op met innovatieve manieren van begeleiding, zoals digitale en collectieve vormen van ondersteuning als onderdeel van de individuele begeleiding.
  • We zetten in op verdere transformatie van de hulp bij het huishouden. Samen met de aanbieders maken we afspraken over ontwikkeldoelen voor 2023, zoals het verstevigen van de samenwerking in de wijk en de signalerende rol van de hulp.
  • In 2023 focussen we met de leveranciers van hulpmiddelen op een goed proces van aanvraag tot levering van hulpmiddelen en een goed proces voor reparaties van de hulpmiddelen. We zetten hiervoor de Ervaringwijzer in om op de kwaliteit te kunnen sturen.

Doelstelling 6 Inwoners in de regio Utrecht die onvoldoende zelfredzaam en/of dakloos zijn, krijgen (24-uurs) begeleiding gericht op herstel en activering, thuis of in een woonvoorziening.

  • We organiseren gericht extra betaalbare woonplekken, structureel én tijdelijk, in Utrecht-stad en in U16-verband voor Utrechters die onvoldoende zelfredzaam en/of dakloos zijn. In de bestaande woningvoorraad worden hiervoor woningen in Utrecht-stad en de U16 vrijgemaakt vanuit het plan van aanpak en het convenant huisvesting bijzondere doelgroepen.
  • Daarnaast realiseren we versneld en bovenop de bestaande plannen in 2023 1.000 extra tijdelijke woningen die tien tot vijftien jaar blijven staan.
  • We versterken komend jaar onze aanpak voorkomen terugval dakloosheid. Daarnaast verdiepen en realiseren we samen met partijen in de stad dat mensen die dakloos zijn nog beter een beroep kunnen doen op sociale medische zorg waar nodig.
  • We realiseren extra prikkelarme opvangplekken in onze stad in het kader van de pilot prikkelarme opvangplekken. We gaan (verder) in gesprek met de regio om te verkennen welke rol zij hierbij kunnen pakken om extra prikkelarme opvangplekken te organiseren.
  • We gaan door met het project Onder de Pannen, dat in 2022 in is gestart. Hierbij kunnen mensen die dakloos zijn voor een jaar een kamer huren bij een mede stadsgenoot. Zo voorkomen we dat deze mensen instromen in de maatschappelijke opvang.
  • Wij werken samen met de U16 verder aan de doordecentralisatie van beschermd wonen met ingang van 2024, onder voorbehoud van instemming door de Tweede Kamer.
  • We brengen het brede gebruik van de verplichte meldcode huiselijke geweld en kindermishandeling extra onder de aandacht: niet alleen bij (vermoedens van) fysiek geweld, maar ook bij psychisch of seksueel geweld en bijvoorbeeld ouderenmishandeling, uitbuiting en schadelijke praktijken.
  • We gaan aan de slag met de aanbevelingen die in het najaar voortkwamen uit casuïstiekbesprekingen naar aanleiding van incidenten met het thema huiselijk geweld en stalking. Dit met als doel om met betrokken partners de aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling gezamenlijk te versterken.
  • Na een eerste verkenning werken wij met partijen in de stad aan de inrichting van een alliantie rondom ‘financieel veilig ouder worden’ gericht op het signaleren en voorkomen van ouderenmishandeling.

Doelstelling 7 Nieuwkomers weten zich welkom en thuis in Utrecht en kunnen zich maximaal ontwikkelen en ontplooien voor hun toekomst in Utrecht of ergens anders

  • We werken met de partners aan het realiseren van goede begeleiding en ondersteuning van alleenstaande minderjarige vreemdelingen die in het AZC of in KWV de Meern wonen. We creëren zodoende een Gezond pedagogisch klimaat.
  • We realiseren een nieuwe locatie voor het Welkomhuis.
  • We evalueren de pilots inburgering.
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 00:16:53 met de export van 06/29/2023 23:52:20